Waiblingen, 25.04.2017 | Pressemelding fra selskapet
"STIHL-konsernets omsetning i 2016 økte med 6,6 prosent til 3,46 milliarder euro - en ny rekord i året selskapet feiret 90-årsjubileum. Hvis valutakursene hadde holdt seg på samme nivå som året før, ville omsetningsveksten faktisk ha vært på 9,5 prosent", sier STIHLs styreleder, dr. Bertram Kandziora på selskapets pressekonferanse om balansen. "Vi akselererer utviklingen av nye batteridrevne elektroverktøy, samtidig som vi vil fortsette å lede an innen bensinteknologi." STIHL utnytter mulighetene som ligger i Industri 4.0 og digitalisering for å øke kundefordelene ytterligere. STIHL vil presentere ny teknologi og tilkoblede produkter i 2018. "Trenden går mot den smarte hagen", sier dr. Kandziora. "Sammenlignet med fjoråret forventer jeg fortsatt mye høyere etterspørsel i 2017 - spesielt etter våre batteridrevne elektroverktøy." STIHL planlegger betydelige investeringer for å støtte opp om veksten, spesielt i det tyske morselskapet. "Vi er for tiden på utkikk etter rundt 100 nye medarbeidere til stillinger i morselskapet, spesielt innenfor områdene trådløs teknologi, elektronikk, IT og tilkoblede produkter."
Inntektsveksten i 2016 var drevet av et betydelig høyere enhetssalg. Nok en gang var det nordamerikanske markedet den viktigste vekstmotoren. Etterspørselen i Vest-Europa økte også markant, delvis på grunn av den vellykkede markedslanseringen av det batteridrevne COMPACT-kraftsystemet. Det russiske markedet tok seg noe opp igjen. STIHL har også oppnådd en betydelig omsetningsøkning på det tyske markedet i løpet av det siste året. Denne utviklingen har fortsatt også i første kvartal 2017. Hovedstyrets leder understreket dette: "De nye produktene og etterspørselen de genererer har overgått våre forventninger, noe som viser at STIHLs kvalitet står høyt i kurs i alle pris- og kundesegmenter." STIHLs salgsselskaper klarte å vinne markedsandeler i mange land. "På denne måten styrker vi vår konkurranseposisjon ytterligere", sier dr. Kandziora.
Styrelederen forventer en ytterligere vekst i 2019-sesongen, da STIHL-konsernet også vil selge hele produktlinjen til hageredskapsprodusenten VIKING eksklusivt under STIHL-merket. "Gressklippere, som tidligere bare har vært tilgjengelige fra VIKING og som fra 2019 vil bli solgt under STIHL-merket, er det klassiske innstegsproduktet i markedet for elektriske hageredskaper. Integrasjonen i ett enkelt varemerke - STIHL-merket, som er velkjent over hele verden - vil gjøre oss i stand til å gjøre våre batteridrevne kraftsystemer enda mer attraktive for kundene."
Globale investeringer (209 millioner euro) overgikk igjen avskrivningene (151 millioner euro). Investeringene fortsatte å være konsentrert om selskapets produksjons- og logistikkanlegg samt utvikling av nye produkter. "STIHL-konsernets egenkapitalandel er fortsatt høy, 70,5 prosent. Dette er et viktig grunnlag for vårt familieeide selskaps uavhengighet og for at strategien vår skal fungere på lang sikt. I tillegg gjør den sunne finansielle strukturen oss i stand til å finansiere alle investeringer med våre egne likvide midler", forklarer dr. Kandziora. Økningen i enhetssalget resulterte også i en økning i antall ansatte. Antall ansatte i det verdensomspennende konsernet økte med 4,7 prosent til 14 920 ved utgangen av året.
I det siste regnskapsåret økte omsetningen i det tyske morselskapet, ANDREAS STIHL AG & Co. KG, med 2,4 prosent og nådde for første gang en milliard euro. Eksportkvoten ligger på samme nivå som året før, med 88,9 prosent. Den høyeste inntektsveksten ble registrert i EU og Nord-Amerika. Investeringene utgjorde 70 millioner euro og var, som i tidligere år, høyere enn avskrivningene. Investeringsmidlene gikk hovedsakelig til byggeprosjekter, produksjonsanlegg og IT-aktiviteter. Det tyske morselskapet vil også oppleve sterke investeringer i årene som kommer. Ved utgangen av 2016 hadde antall ansatte i morselskapet økt med 4,3 prosent til 4366. Dr. Kandziora: "Vi planlegger å øke bemanningen i det tyske morselskapet betraktelig. For øyeblikket har vi mer enn 100 ledige stillinger - de fleste for førsteklasses eksperter. Vi anser det økende antallet ansatte som en investering i en vellykket og langsiktig forretningsutvikling. Denne rekrutteringen øker vår vekstkraft."
"STIHL har utviklet en omfattende digitaliseringsstrategi," forklarte dr. Kandziora. "For oss er digitalisering et middel til å skape ytterligere kundefordeler. Dette kan komme til syne i produktenes egenskaper, i samspillet med kundene eller i nye forretningsmodeller." Industri 4.0-komponenter og delsystemer har blitt brukt i STIHLs verdensomspennende produksjonsnettverk en stund; intelligente systemer og prosesser er koblet sammen i nettverk over hele verden. Samarbeidende roboter er også i bruk. Dr. Kandziora: "Vi vil også utnytte de økende mulighetene for ytterligere prosessoptimalisering som digitaliseringen gir."
I STIHL pågår det omfattende utviklingsprosjekter rettet mot nettverkstilkobling av produkter under "Smart Connected"-fanen. Allerede i dag er det mulig å styre VIKING iMow robotgressklipper via en app. De nye prosjektene går langt utover dette, og beveger seg mot en "smart hage". Som alltid er det kunden som står i fokus for denne utviklingen. For eksempel vil brukere av STIHLs elektroverktøy motta sanntidsinformasjon på smarttelefonen om driftstid, forbruk eller optimal bruk. Det er til og med mulig med sentralisert registrering av geolokaliseringer av individuelle elektroverktøy. Digitaliseringens muligheter kommer faktisk til å bli utnyttet i større grad, ikke bare når det gjelder selve produktene, men også når det gjelder service hos forhandlerne. Leder av hovedstyret, dr. sa Kandziora: "Vi jobber hardt med intelligente teknologier, slik at vi kan presentere nye digitale applikasjoner fra STIHL for kundene våre i 2018-sesongen."
For å akselerere digitale prosjekter og bringe innovative forretningsmodeller raskere frem til markedsklarhet, deltar STIHL i ACTIVATR-programmet som drives av Pioniergeist, et Stuttgart-basert selskap. ACTIVATR bringer sammen erfarne gründere fra oppstartsbedrifter med innovasjonsorienterte medarbeidere fra etablerte selskaper. ACTIVATR har som mål å frembringe innovative ideer som enten blir værende i STIHL, eller som blir selvstendig aktive på markedet i nye oppstartsbedrifter som STIHL investerer i. I løpet av tre måneder utviklet det tverrfaglige teamet av grunnleggere ideer til to nye forretningsmodeller. Disse ideene vil bli videreutviklet i løpet av året, slik at konkrete produkter og tjenester kan utvikles. Det er også andre nye ideer på gang.
I januar 2017 kjøpte STIHL-konsernet en eierandel i GreenIQ. Denne israelske oppstartsbedriften spesialiserer seg på utvikling og distribusjon av nettverksbaserte produkter for hager, som for eksempel vanning og belysning. "Dette vil akselerere våre aktiviteter innen digitalisering og tilkoblede produkter, som for eksempel utviklingen av vår egen STIHL Smart Garden Hub", sier Dr. Kandziora.
Flere nye produkter vil bli lansert på markedet i løpet av våren: STIHL HSA 94 R for klipping og STIHL HSA 94 T for trimming kompletterer det batteridrevne PRO-systemet - begge er stillegående, profesjonelle batteridrevne hekksakser med høy ytelse. STIHL FSA 130 profesjonell buskrydder med enten sykkelhåndtak eller wraparound-håndtak er også klar for lansering. Dermed utvides det modulære batteridrevne kraftsystemet for profesjonelle bruksområder til mer enn 20 elektroverktøy. Utvalget av rimelige batteridrevne elektroverktøy i innstegsegmentet vil også få noen nye tilskudd: En hekksaks, en gresstrimmer og en blåser, alle med integrert batteri. Andre produkter har blitt lansert siden begynnelsen av året, som for eksempel STIHL HT 56 C-E, en bensindrevet stangsaks.
- Vi jobber hardt og tilbyr et stadig bredere utvalg av batteridrevne produkter, og vi gjør det uten å gå en millimeter på akkord med våre bensinprodukter, oppsummerte Dr. Kandziora. "Vårens nyheter er et bevis på dette." STIHL COMPACT batteridrevet motorsagsystem utvides med en ekstra motorsag med høy ytelse for vedlikehold av grøntområder og enkle håndverksoppgaver: STIHL MSA 140 C-BQ motorsag. Den drives av et utskiftbart 36 V litium-ion-batteri som er kompatibelt med alle de andre elektroverktøyene i dette modulære batteridrevne systemet. I tillegg til motorsager inkluderer systemet hekksaks, buskrydder, blåser og gressklipper.
STIHL har lansert STIHL MS 462 C-M bensindrevet motorsag, som er utviklet for profesjonelt skogsarbeid i middels tett skog. Motorvekten på bare seks kilo gjør den til den letteste høyytelsessagen i sin slagvolumklasse (70 kubikkcentimeter). Det optimaliserte M-Tronic-motorstyringssystemet og et forbedret motorkonsept gir denne profesjonelle sagen høy effekt og utmerket akselerasjon - "med andre ord mer moro og ytelse under arbeidet", sier dr. Kandziora. Allerede før det ble lansert på markedet, gjorde elektroverktøyet inntrykk på innovasjonsmessen i forkant av demopark-messen: Demopark-ekspertpanelet tildelte STIHL MS 462 C-M sølvmedaljen for sin lave vekt.
VIKING vil også bidra med ytterligere et produkt til STIHL COMPACT batteridrevet kraftsystem: MA 235 gressklipper. Med sine kompakte verktøydimensjoner, ergonomiske monokomforthåndtak, en klippebredde på 33 centimeter og en vekt på bare 14 kilo, er MA 235 den perfekte partneren for små hager med plenarealer på opptil 200 kvadratmeter.
STIHL TIMBERSPORTS® Series arrangeres i Hamburg havn den 20. mai. I Champions Trophy konkurrerer verdens åtte beste idrettsutøvere mot hverandre i fire disipliner på øks og sag, i en utslagsturnering. Denne konkurransen krever ikke bare maksimal muskelkraft og teknikk fra utøverne, men også et ekstremt nivå av utholdenhet - den regnes som det tøffeste formatet innen sportshogst. Dagen før skal de beste unge utøverne møte hverandre i Rookie World Championship i Hamburg. Den internasjonale sesongfinalen, STIHL TIMBERSPORTS® World Championships, vil finne sted på Lillehammer i Norge 3. og 4. november.