Waiblingen, 19.9.2017 | Pressemelding fra selskapet
STIHL-konsernets omsetning i inneværende år økte med 11,9 prosent til 2,7 milliarder euro i perioden fra januar til august. Dersom valutakursene hadde holdt seg uendret, ville veksten ha vært på 10,7 prosent. "Med denne tosifrede økningen akselererer vi vekstkursen vår. Vi har oppnådd en uforholdsmessig sterk økning i antall solgte enheter, spesielt for batteridrevne produkter", forklarer STIHLs styreformann, dr. Bertram Kandziora på selskapets høstpressekonferanse i Waiblingen. Det understreket han: "Vi har styrken til å fortsette å vokse kraftig, og vi ønsker å utvide vårt teknologiske lederskap." STIHL forsker og utvikler for tiden ikke bare intensivt innen batteridrevet teknologi og tilkoblede produkter, men ønsker også å sette nye standarder for bensindrevne produkter. "For tiden arbeider vi med verdens første motorsag med elektronisk styrt drivstoffinnsprøytning", forteller konsernsjefen. Andre verdensnyheter fra konsernet er STIHL TS 440 kappemaskin med integrert QuickStop kappeskivebrems og den intelligent nettverkstilkoblede VIKING iMow TeaM robotgressklipperen.
Det amerikanske markedet og Vest-Europa har vært de viktigste vekstmotorene for STIHL-konsernet i årets første åtte måneder. Dette kan først og fremst tilskrives den sterke etterspørselen etter trådløse produkter - både fra private og profesjonelle brukere. "Veksten i enhetssalget i det trådløse segmentet har vært uforholdsmessig høy og ligger på et tresifret antall enheter", kommenterte Dr. Kandziora. "Men vi står fortsatt sterkt også i den bensindrevne virksomheten. Vi ser en tosifret prosentvis vekst i salget her." Det russiske markedet har stabilisert seg, og det har vært en betydelig økning i antall solgte enheter. Også i Asia har vi oppnådd en betydelig omsetningsøkning. STIHLs styreleder oppsummerte: "Etter rekordinntektene i fjor gikk vi inn i den nye sesongen med selvtillit. Forventningene våre ble faktisk overgått, og vi har vunnet markedsandeler over hele verden." Omsetningsøkningen førte til flere ansatte. Antall ansatte i konsernet økte med 3,6 prosent til 15 222.
Markedet i Tyskland fortsatte også sin vekstkurs. Enhetssalget av STIHL- og VIKING-produkter økte betydelig. "Vi er glade for å se at motorsagmarkedet er på vei opp igjen. Virksomheten med batteridrevne elektroverktøy og VIKING iMow robotgressklippere viste en spesielt dynamisk utvikling. Når vi ser frem mot høsten 2017, er vi sikre på at vi vil fortsette veksten med nye produkter, attraktive kampanjer og fortsettelsen av "Supersag-ukene" i november", forklarer Dr. Kandziora.
Inntekten til det tyske morselskapet, ANDREAS STIHL AG & Co. KG, økte med 13,4 prosent fra året før til 760,56 millioner euro. Antall ansatte økte med 7,8 prosent til 4583. Per 31. august var det 3526 ansatte i Waiblingen, 304 i Ludwigsburg, 686 i Prüm-Weinsheim og 67 i Wiechs am Randen. På grunn av selskapets sterke vekst har 81 midlertidig ansatte fått fast ansettelse i inneværende år. "Vi forventer at behovet for dyktige medarbeidere vil øke i takt med digitaliseringen og utviklingen av nye produkter og forretningsmodeller", sier konsernsjefen. For eksempel skal rundt 170 ledige stillinger bare innen områdene batterier, elektronikk, IT og tilkoblede produkter besettes i morselskapet i nær fremtid.
"For å utnytte de mulighetene som digitaliseringen gir oss, omorganiserer vi strukturen vår. I tillegg til en helt ny digitaliseringsavdeling har vi for eksempel utvidet utviklingsteamet betraktelig, opprettet stillinger for "smarte løsninger" innen prosjektledelse og dannet smidige team - alt med sikte på å utvikle produkter og tjenester som gir kundene våre konkret merverdi", sier dr. Kandziora.
VIKING utvikler tilkoblede produkter og presenterte en verdensnyhet på demopark-messen i juni: iMow TeaM. Dette svermkonseptet gjør det mulig å koble sammen opptil ti MI 632 M robotgressklippere og styre dem med én enkelt app. "Intelligent programvare kobler sammen robotgressklipperne via et skysystem for å danne en iMow TeaM. For første gang noensinne kan brukerne klippe store gressområder som fotballbaner, golfbaner, parker og utendørsbassengområder ved hjelp av flere robotgressklippere samtidig", forklarer dr. Kandziora. De smarte robotgressklipperne returnerer automatisk til en dockingstasjon hvis det regner eller batterinivået er lavt.
I tillegg deltar STIHL i oppstartsprogrammet ACTIVATR. I dette programmet jobber erfarne gründere i små team med innovative medarbeidere hos STIHL for å utvikle nye digitale forretningsideer. "Denne nye formen for samarbeid bærer allerede frukter: Freiheit GmbH ble grunnlagt i juni, forteller Dr. Kandziora. Målet er å tilby team som ofte er ute i felten, en enkel måte å samarbeide og dokumentere på. Programvareløsningen som er utviklet, vil være kommersielt tilgjengelig i slutten av oktober, og vil gjøre det enklere for spesielt handelsbedrifter å lagre driftsinformasjon på en sikker og velstrukturert måte på et sentralt sted. Dette gjør det mulig å hente ut viktig informasjon raskt og målrettet, selv når man er på farten.
I tillegg investerer STIHL i utvidelse av nettverk og kompetanse. I mai investerte selskapet i High-Tech Gründerfonds (HTGF), som er det største såkornfondet for finansiering av unge teknologiselskaper i Tyskland. Fondet er bredt basert når det gjelder sektorene det dekker - fra robotteknologi og tingenes internett til energispørsmål, medisinsk teknologi til bioteknologi, kjemi til programvare og e-handelsplattformer. "Investeringen vår gjør at vi får oversikt over utviklingen og trendene i oppstartsmiljøet og kan støtte unge, innovative selskaper. Dessuten betyr det at vi har mulighet til å inngå samarbeid med oppstartsbedrifter", forklarer konsernstyrelederen.
Fra og med 2019 vil hele VIKING-produktsortimentet bli distribuert under STIHL-merket. Dr. Kandziora: "Hvis vi ser på den brede produktporteføljen og mengden av enkeltkomponenter og reservedeler, blir det raskt klart at omprofileringen er en gigantisk oppgave. Vi kommer derfor til å gjennomføre merkevareskiftet steg for steg og gradvis konvertere produktutvalget til STIHL." Det starter med VIKING batteridrevne gressklippere, som vil være fullt tilgjengelig under STIHL-merket fra og med sesongen 2018. "Batteriene i gressklipperne er kompatible med produktene i STIHLs batteridrevne COMPACT- og PRO-systemer. Dette betyr at merkevareskiftet akselererer vår generelle vekst innen batteridrevne produkter", forklarer styrelederen.
Selskapet forventer at merkevareskiftet vil føre til en betydelig økning i salg og omsetning, noe som også vil styrke VIKING Langkampfen-anlegget i Østerrike ytterligere. "Langkampfen vil fortsette å være en del av STIHLs verdensomspennende produksjonsnettverk og spille en viktig rolle som monteringsanlegg", understreker STIHLs styreleder. Som et kompetansesenter for bakkegående hageredskaper vil fabrikken produsere og utvikle produkter sammen med morselskapet. Dr. Kandziora: "Vi er allerede i gang med å stake ut veien videre for mer vekst og vil derfor utvide Langkampfen." Det første spadetaket for utvidelsen i Østerrike vil bli tatt 29. september.
Andre nye STIHL- og VIKING-produkter for private og profesjonelle brukere
Verdensmesterskapet i STIHL TIMBERSPORTS® series vender tilbake til Lillehammer: Den internasjonale sesongfinalen i den ypperste klassen i tømmerhogstsporten går av stabelen i Håkons Hall 3. og 4. november. Mer enn 100 utøvere fra over 20 land vil være til stede for å konkurrere i lagkonkurranser og individuelle øvelser, i håp om å bli kåret til den beste av de beste. Regjerende verdensmester i de individuelle øvelsene er den eksepsjonelle newzealandske utøveren Jason Wynyard, mens "Chopperoos" fra Australia skal forsvare tittelen sin i lagkonkurransen. Tyskland blir representert i den individuelle konkurransen av Robert Ebner fra Baden-Württemberg.