Waiblingen, 26.01.2017 | Pressemelding fra selskapet

STIHL integrerer VIKING og vil fra 2019 fokusere på ett merke: STIHL

  • "Alt grønt skifter til STIHL Orange"
  • Varemerkebytte for å utnytte vekstpotensialet under det sterke STIHL-merket
  • Medarbeiderstaben ved VIKING-fabrikken i Langkampfen styrkes

Fra og med 2019 vil STIHL Group markedsføre hele produktlinjen til hageredskapsprodusenten VIKING eksklusivt under merkevaren STIHL. Overgangen gjør det mulig for selskapet å konsentrere alle salgs- og markedsføringsaktiviteter om ett merke. STIHLs styreformann Dr. Bertram Kandziora begrunnet dette skrittet med følgende: "Vi vil være i stand til å utnytte det eksisterende salgs- og inntektspotensialet til den nåværende VIKING-produktserien mer effektivt under det mer kjente globale STIHL-merket - og det internasjonalt." I motsetning til den globale aktøren STIHL, konsentrerer VIKING seg for tiden om det europeiske markedet. Merkevareskiftet åpner for et verdensomspennende salg av VIKING-produktlinjen på mellomlang sikt.

Styrking av kompetansen i STIHLs merkevareportefølje

Ettersom de to premium-merkene har produktporteføljer som utfyller hverandre, forblir den samlede produktlinjen uendret og vil også i fremtiden bli utviklet for å møte kundenes behov. "Ved å integrere begge produktseriene i ett og samme varemerke gjør vi det enklere å orientere seg og skaper større åpenhet for forhandlere og kunder. I tillegg utvider vi også STIHL-merkets porteføljekompetanse", fremhever Norbert Pick, styremedlem for markedsføring og salg. "Kunnskap, utviklingskompetanse og innovasjonskraft vil bli styrket i selskapet, og dette vil i siste instans komme kundene til gode - i form av nye produkter og funksjoner", sier Pick.

Garanti, reservedeler og service for VIKING-produkter forblir uendret

Det kommende merkevareskiftet er en strategisk beslutning som er tatt med et langsiktig perspektiv. "Det er tilstrekkelig tid mellom nå og lanseringsdatoen i 2019 til å sikre en grundig implementering", sier dr. Kandziora. STIHL-konsernet garanterer at bestemmelsene for VIKING-produkter med hensyn til garantier, reservedeler og service vil fortsette å gjelde uten endringer. Leder av hovedstyret Dr. forklarer Bertram Kandziora: "Kundene våre kan også fortsette å stole på den velprøvde forhandlerservicen for VIKING-elektroverktøyene de har kjøpt."

Tilbake i 2008 omorganiserte STIHL-konsernet produktlinjene til STIHL- og VIKING-merkene og tilbød alle VIKINGs håndholdte elektroverktøy under STIHL-merket. Resultatet var en betydelig økning i salget i disse produktgruppene.

Arbeidsstyrken ved VIKING-fabrikken i Langkampfen skal styrkes

VIKING er en ledende produsent av høykvalitets hageredskaper som har vært en del av STIHL-konsernet siden 1992. Produktporteføljen til dette premiummerket omfatter gressklippere, robotgressklippere, gressklippere som kan kjøres på, vertikalskjærere, hageklippere og jordfresere. De selges gjennom spesialiserte serviceforhandlere. VIKING GmbH, med base i Langkampfen i Østerrike, er allerede et viktig produksjonsanlegg for STIHLs batteridrevne produkter. VIKING har 450 ansatte. "Med dette merkevareskiftet legger vi grunnlaget for videre global vekst i STIHL-konsernet. Langkampfen vil også dra nytte av dette. Ikke bare vil alle arbeidsplassene bli beholdt, men arbeidsstokken vil faktisk bli ytterligere utvidet", forklarer VIKINGs administrerende direktør Dr. Peter Pretzsch og STIHLs styreleder Dr. Bertram Kandziora.

Pressekontakten din

Du kan også være interessert i