Waiblingen, 17. september 2019 | Pressemelding fra selskapet

STIHL-konsernet øker omsetningen

  • Utfordringer: Vær, global politikk og endrede kundekrav
  • STIHL investerer i transformasjon og styrker nettvirksomheten
  • Full gass for bensin og batteri: STIHL presenterer en rekke nye produkter

STIHL-konsernet oppnådde en omsetning på 2,8 milliarder euro i perioden fra januar til august 2019. Dette tilsvarer en vekst på 6,1 prosent sammenlignet med samme periode året før. Hvis man ser bort fra effekten av svingende valutakurser, ville veksten ha vært på 4,8 prosent. "Økningen skyldes hovedsakelig sterkere etterspørsel etter produkter med høyere pris. Det totale enhetssalget utviklet seg mindre dynamisk. Likevel klarte vi å øke markedsandelen ytterligere i bensinsegmentet", forklarer STIHLs styreformann, dr. Bertram Kandziora på selskapets pressekonferanse 17. september.

Enhetssalget av batteridrevet elektroverktøy hadde en tosifret vekst, mens etterspørselen etter bensinprodukter gikk noe ned. "Selv om vi ikke går en millimeter på akkord med utviklingen av bensindrevne elektroverktøy, øker vi samtidig tempoet i arbeidet med batteridrevne produkter", understreker dr. Bertram Kandziora. Virksomheten ble negativt påvirket av ugunstige værforhold i året som gikk, med ekstremt høye temperaturer og svært lite nedbør i enkelte viktige regioner, samt av den vanskelige globale økonomiske situasjonen og handelshindringer. "Mange forhandlere hadde fortsatt fulle lagre fra året før. Derfor var ordretilgangen i år ganske moderat", sier konsernsjefen.

Verdensomspennende salg av enheter økte svakt

- Totalt sett oppnådde vi i første halvår kun en svak økning i enhetssalget på grunn av utfordrende rammebetingelser. Den svekkede verdensøkonomien, økende handelsrestriksjoner og fortsatt uklare Brexit-regler er ikke akkurat gunstig for virksomheten vår. Det er imidlertid noen avvik fra dette i enkelte markeder", rapporterte dr. Kandziora. Både Vest-Europa og Øst-Europa utenom Russland hadde positiv vekst. Her var det særlig salget av trådløse produkter som hadde stor betydning, selv om også bensinprodukter bidro til denne utviklingen. Det lavere salget i Russland skyldtes hovedsakelig høye lagernivåer fra året før. Dette skyldes den tørre sommeren 2018, sammen med fortsatt svak kjøpekraft. Salget av enheter på det nordamerikanske markedet lå litt over nivået fra året før. For STIHL-konsernet er Afrika et vekstmarked med langsiktige utsikter - men for øyeblikket ligger det på et svært lavt nivå i absolutte termer. Selskapet har til hensikt å intensivere salgsaktivitetene i Latin-Amerika ytterligere. I 2020 åpnet STIHL sitt eget salgsselskap i Peru. Per 31. august 2019 var det totalt 16 823 STIHL-ansatte på verdensbasis.

Høyere omsetning i det tyske markedet enn i fjor

Til tross for vedvarende effekter av tørken i 2018, hadde STIHL høyere omsetning i det tyske markedet i årets første åtte måneder enn i samme periode i fjor. "Det er oppmuntrende å se en vekst i salget av batteridrevne elektroverktøy og bensindrevne motorsager. Salget av STIHL iMOW robotgressklippere og høytrykkspylere økte også. Når vi ser frem mot høsten, er vi sikre på ytterligere vekst hvis værforholdene er i vår favør, og med støtte fra attraktive reklamekampanjer", forklarer Dr. Kandziora. Det tyske markedet forsynes av STIHLs salgsselskap i Dieburg i Hessen, som feiret 50-årsjubileum i august. Selskapet har vokst raskt de siste årene: STIHL Dieburgs omsetning har økt med 60 prosent siden den siste utvidelsen av logistikkanlegget i 2009. I lys av denne fortsatte veksten og de økende kravene fra det tyske markedet investerer STIHL mer enn 25 millioner euro i utvidelse av anlegget og bygging av en ny logistikkbygning som skal tas i bruk i slutten av 2020.

Omsetning og sysselsetting øker i det tyske morselskapet

Omsetningen i det tyske morselskapet, ANDREAS STIHL AG & Co. KG, økte med 2 prosent til 816 millioner euro. Antall ansatte økte med 1,5 prosent. Per 31. august 2019 hadde morselskapet 5 032 ansatte. Av disse jobber 3564 i Waiblingen, 381 i Fellbach, 258 i Ludwigsburg, 757 i Weinsheim og 72 i Wiechs am Randen. "De ansatte er grunnlaget for suksessen til virksomheten vår. Derfor investerer vi mye i frivillige personalgoder for medarbeiderne våre og i opplæring og videreutdanning i morselskapet", sier dr. Kandziora. I 2019 økte selskapet antallet traineer fra 187 til 210. STIHL har også utvidet sitt duale studieprogram til å omfatte de nye fagene informatikk og digital forretningsledelse.

Langsiktig vekst, men forsiktig optimisme på kort sikt

Med hensyn til forretningsutsiktene, sier dr. oppsummerte Kandziora: "I vår strategiske planlegging legger vi til grunn ytterligere vekst på lang sikt. På bakgrunn av økende konkurranse, en svekket verdensøkonomi og globale handelskonflikter er vi bare forsiktig optimistiske, særlig når det gjelder utsiktene på kort sikt. I Tyskland søker STIHL etter fagarbeidere innen elektroteknikk og telekommunikasjon, informasjonsteknologi, programvare- og maskinvareutvikling, batteri- og produktutvikling samt IT. Morselskapet har for tiden rundt 350 ledige stillinger. Når det gjelder produksjon, forventer ikke selskapet å ansette nye medarbeidere på dette området i Tyskland i år.

STIHL investerer i transformasjon for å optimalisere kundefordelene

Digital transformasjon, den økende betydningen av trådløse produkter og nye kundekrav til netthandel er aktuelle temaer for mange selskaper. Bransjen for motoriserte hage- og skogbruksredskaper er også inne i en periode med dramatiske endringer. Dr. Kandziora: "Vi har forberedt oss på denne transformasjonen med betydelige investeringer i opplæring av medarbeidere, trådløs teknologi, elektronikk og robotteknologi. Vi vil fortsette å videreutvikle og optimalisere denne strategien." STIHL planlegger også å iverksette en rekke tiltak når det gjelder salgs- og produktpolitikk. Fra neste vår vil selskapet for eksempel tilby kundene sine på det tyske markedet en praktisk nettbutikk der de kan bestille produkter på nettstedet www.stihl.de. Forhandlerne vil fortsette å være personlige kontaktpunkter for kundene og gi råd, instruksjon og service. "I tillegg vil vi optimalisere STIHLs produkter, prosesser og service ytterligere for å være rustet til å møte de utfordringene som de endrede rammebetingelsene stiller oss overfor, sier STIHLs styreleder.

Flere nye produkter innen batteridrevne og bensindrevne segmenter

For å møte våre kunders sammensatte behov på best mulig måte, vil vi fortsette å konsentrere oss om en porteføljemiks av bensin- og batteridrevne verktøy, forklarer dr. Kandziora. "Selv om vi ikke går en millimeter på akkord med utviklingen av bensindrevne elektroverktøy, øker vi samtidig tempoet i arbeidet med batteridrevne produkter." Flere nye produkter ble presentert på STIHLs pressekonferanse som fant sted som en del av STIHLs internasjonale mediedag:

  • Tre kraftige modeller har blitt lagt til i STIHLs blåserprogram. STIHL BR 800 C-E med en blåsekraft på 41 newton og en 3,2 kW 4-MIX-motor med høyere ytelse, er det nye flaggskipet i serien av STIHLs bensindrevne blåser. En innovativ sidestarter gjør det enkelt å starte elektroverktøyet på nytt etter en kort pause uten å måtte legge fra seg verktøyet. Den profesjonelle blåseren egner seg svært godt for anleggsgartnere og rengjøring av lokale myndigheter. Segmentet for batteridrevne blåsere har blitt utvidet med introduksjonen av to håndholdte blåsere, STIHL BGA 200 og STIHL BGA 86. De er stillegående i drift og kan brukes uten begrensninger, selv på støyfølsomme steder. STIHL BGA 200 med 21 newton blåsekraft er egnet for rengjøring av store områder og vil være tilgjengelig fra mai 2020. STIHL BGA 86 med 15 newton blåsekraft er opptil 50 prosent kraftigere enn BGA 85, og vil være tilgjengelig fra februar 2020.
  • Den batteridrevne STIHL GTA 26 hagesaks er et innovativt og allsidig skjæreverktøy for hageeiere, og vil være tilgjengelig fra november 2019. Stanglengden på 10 cm gjør den perfekt til beskjæring av små greiner, samt til kapping av tømmerstolper og bjelker. Verktøyet forsynes med energi fra et utskiftbart 10,8 V oppladbart batteri og er en del av det nye STIHL AS batteridrevne kraftsystemet for vedlikehold av hage og anlegg. I samme system finnes også den nye STIHL HSA 26 batteridrevne busk- og gressaksen som kommer på markedet i februar 2020.
  • Den nye STIHL MSA 220 C-B er den kraftigste motorsagen i STIHLs batteridrevne portefølje og er allerede tilgjengelig for bestilling. Med høy kjedehastighet for rask fremdrift er den spesielt egnet for vedlikehold av skogsområder, bygging med tre og felling og bearbeiding av tynnere treverk
  • Den tredje generasjonen av STIHL MS 261 C-M bensindrevet motorsag vil være tilgjengelig fra begynnelsen av 2020, og tilbyr 20 prosent høyere kuttekapasitet med redusert vekt. Etter en omfattende modelloppdatering har maskinen fått en optimalisert motor og et nytt klippeaggregat.
  • STIHL iMOW-robotgressklippere i serie 4 og 6 har blitt enda smartere og kan nå styres med iMOW-appen via en smartklokke. En annen ny funksjon er muligheten til å bruke innogy Smart-Home System til å integrere iMOWs i den intelligente hjemmekontrollteknologien. I fremtiden vil det også være mulig å bruke praktisk stemmestyring med Amazon Alexa.
  • STIHL RMA 765 V er en batteridrevet profesjonell gressklipper for kunder i gartnerier og anleggsgartnerfirmaer samt lokale myndigheter. Den robuste gressklipperen, som vil være tilgjengelig fra sesongen 2020, har et slitesterkt hus i støpt aluminium med polymerinnsats, og har en klippebredde på 63 centimeter.
  • STIHL RG-ugrasfjerneren, som er tilgjengelig fra september 2019, gir vedlikeholdsarbeidere i grøntanlegg, vedlikeholdsarbeidere på motorveier og anleggsgartnere et nytt verktøy for fjerning av ugress med ryddesag med lav snurr. Klippeverktøyet leveres som tilleggsutstyr, og i motsetning til roterende klippelinjer og metallverktøy bruker det to oscillerende kniver som går i motsatt retning. Det betyr redusert risiko for skader på eiendom på grunn av oppvirvlet stein og grus.

STIHL Brand Shop skal introduseres i flere land

"STIHL er et av de merkene som begeistrer mennesker og vekker følelser over hele verden. STIHL har etablert en ny Brand Shop for å styrke dette båndet", forklarer STIHLs styreleder. I de syv kolleksjonene - Heritage, Home, Urban, Wild Kids, Nature, Timbersports Fan og STIHL Fan - finner kunder og fans individuelt designede tekstiler, treleker, historiske modeller og samleobjekter. Av prinsipp er ingen av varene hyllevare, men er laget spesielt for STIHL Brand Shop. Varene er tilgjengelige fra autoriserte forhandlere og også online på www.stihl- markenshop.de. Tidligere kun tilgjengelig i Tyskland og Østerrike, men nå er tilgjengeligheten utvidet til andre land.

STIHL TIMBERSPORTS® World Championship 2019 i Praha for første gang

Verdenseliten i STIHL TIMBERSPORTS® Series kommer sammen i den tsjekkiske hovedstaden Praha 1. og 2. november for å konkurrere i den internasjonale finalen i ekstremsportserien om verdensmestertitlene i 2019. De regjerende verdensmestrene i lag og individuelt fra Australia vil kjempe for å beholde topplasseringene sine og forsvare dem mot sterk konkurranse fra Europa og utlandet. Den tsjekkiske hovedstaden Praha vil være vertskap for STIHL TIMBERSPORTS® World Championships for første gang i 2019, i den ekstraordinære og imponerende arenaen til det historiske industripalasset.

Pressekontakten din

Du kan også være interessert i