Waiblingen, 28.4.2020 | Pressemelding fra selskapet

STIHL Group oppnådde omsetningsvekst i 2019 og er fortsatt optimistisk på mellomlang sikt

  • Coronavirus crisis: Familieeid selskap tar ansvar overfor de ansatte
  • Utvidelse av e-handel: STIHL lanserer egen nettbutikk i Tyskland
  • Bensin, batteri, digitalt: Nye produkter presentert i produktsegmenter

STIHL-konsernet oppnådde en omsetning på 3,93 milliarder euro i regnskapsåret 2019. Det tilsvarer en økning på 4 prosent sammenlignet med året før (3,78 milliarder euro). Hvis man ser bort fra valutaeffekter, ville omsetningsveksten ha ligget på rundt 2,7 prosent. STIHLs styreformann Dr. forklarte Bertram Kandziora på selskapets årlige pressekonferanse: "Til tross for en rekke utfordringer i året som har gått, har vi vært i stand til å øke omsetningen i konsernet. Samtidig har eskalerende handelskonflikter, en svekket verdensøkonomi og ugunstige værforhold satt sine spor." I tillegg har det vært en økende trend å erstatte bensinprodukter med batteridrevne produkter. Mens salget av batteriprodukter økte, var det fallende etterspørsel etter bensinprodukter. Samlet sett holdt salget seg stabilt. Første kvartal i år har allerede vært negativt påvirket av den verdensomspennende spredningen av COVID-19. "Etter en meget god januar og februar var første kvartal på nivå med fjorårets resultat. Ettersom det er lagt ned forhandlere i en rekke land, antar vi at det vil bli en merkbar nedgang i andre kvartal. Men vi er fortsatt optimistiske på mellomlang sikt", sier STIHLs styreleder. "Som et familieeid selskap har vi et betydelig ansvar overfor våre ansatte under koronakrisen. Det betyr at vi forsøker å sikre arbeidsplassene og, så langt det er mulig, fortsette å kjøre produksjonslinjer og forsyne forhandlerne våre - naturligvis i nært samarbeid med helsemyndighetene og i samsvar med strenge og lovpålagte beskyttelsestiltak i fabrikkene. Vi har tross alt også et ansvar overfor våre mer enn 53 000 serviceforhandlere og millioner av kunder," sier dr. Kandziora.

Verdensomspennende markeder viser ulike trender i 2019

I 2019 presenterte de enkelte markedene et svært variert bilde. Salget utviklet seg positivt i Vest- og Øst-Europa, med unntak av Russland. Nord-Amerika, som har vært STIHL-konsernets vekstmotor i mange år, opplevde en liten nedgang. Denne trenden skyldes først og fremst det kalde og våte været i begynnelsen av hagesesongen. I Asia oppnådde selskapet en liten økning i antall solgte enheter. Spesielt India utviklet seg svært positivt og viste tosifret vekst. Salget i Afrika, der selskapet har et datterselskap i Sør-Afrika og fra 2017 også et datterselskap i Kenya, er på samme nivå som året før. "Vi utvidet STIHLs forhandlernettverk ytterligere i fjor. Kundene kan nå gå til mer enn 53 000 serviceforhandlere over hele verden for å kjøpe STIHL-produkter og få profesjonell rådgivning og teknisk service", sier Dr. Kandziora.
Antall ansatte i konsernet gikk ned med 2,3 prosent sammenlignet med samme tidspunkt året før. Per 31. desember 2019 hadde STIHL totalt 16 722 ansatte.

Tysk marked på vei opp og med nytt online-tilbud

  • 2019 overgår fjorårets nivå
    I regnskapsåret 2019 oppnådde STIHL en moderat økning i enhetssalg og omsetning på det tyske markedet, til tross for de varige effektene av tørken i 2018. "Vi er glade for å se vekst i salget av batteridrevne verktøy og høytrykkspylere, sier STIHLs styreleder. Om inneværende regnskapsår sa han "2020 startet positivt. Vi har kunnet rapportere en betydelig økning i omsetningen frem til mars."
  • Utvidelse av e-handel: Lanseringen av STIHLs nettbutikk fremskyndet
    Lanseringen av STIHLs nettbutikk (www.stihl.de) på det tyske markedet ble fremskyndet til 20. mars 2020. Nå kan nesten alle STIHLs elektroverktøy bestilles på nettet og leveres direkte hjem til kunden. Dette nye e-handelstilbudet styrker også posisjonen til serviceforhandlerne. "Når en kunde handler i den nye STIHL-nettbutikken, vil de også bli anbefalt en forhandler i nærheten som den lokale personlige kontakten som kan tilby profesjonell rådgivning og service som vanlig. For å yte disse tjenestene mottar den lokale forhandleren en betaling fra STIHL på kjøpstidspunktet", understreker Dr. Kandziora.

STIHLs morselskap: Moderat omsetningsøkning og høye investeringer i 2019

Det tyske morselskapet ANDREAS STIHL AG & Co. KG, oppnådde en moderat økning i omsetningen i 2019, på 0,8 prosent til 1,21 milliarder euro (året før: 1,2 milliarder euro). En endring i produktmiksen bidro også til dette. Det siste året ble det for eksempel solgt flere produkter med høyere verdi enn året før. På den annen side gikk enhetssalget ned for morselskapet. "Likevel fortsetter det familieeide selskapet STIHL å ha en sterk posisjon i Tyskland", sier Dr. Kandziora. Investeringene i 2019 beløp seg til 134 millioner euro (året før): 124 millioner euro). Størstedelen av investeringene gikk til utvidelsen av logistikksenteret i Ludwigsburg, utvidelse av produksjonslogistikksenteret i Waiblingen-Neustadt med flere etasjer, samt modernisering av grunnleggerens hovedkontor og bygging av STIHL Brand World i Waiblingen.
Antall ansatte i ANDREAS STIHL AG & Co. KG vokste med 1,9 prosent sammenlignet med forrige års rapporteringsdato. Per 31. desember 2019 var 5 090 personer ansatt i morselskapet. Av disse var 3626 ansatt i Waiblingen, 247 i Ludwigsburg, 395 i Fellbach, 755 i Weinsheim og 67 i Wiechs am Randen.

STIHL er fortsatt optimistisk på mellomlang og lang sikt

Første kvartal i inneværende år var sterkt preget av de verdensomspennende tiltakene for å begrense koronapandemien. STIHL startet året med økt salg og omsetning, men spredningen av koronaviruset hadde en negativ effekt på virksomheten fra mars og utover. STIHL forventer en generell nedgang i antall solgte enheter i 2020. På grunn av den svært dynamiske situasjonen er det imidlertid ennå ikke mulig å forutsi effekten av tiltakene mot pandemien med sikkerhet. "Takket være vår høye grad av fleksibilitet kan vi reagere raskt på endringer i markedene. Vi er fortsatt optimistiske på mellomlang og lang sikt", sier dr. Kandziora. Når koronakrisen er over, forventer STIHL at markedene igjen vil ta seg opp og at salget av enheter vil øke. "Likevel står vi overfor en rekke utfordringer som må håndteres: I tillegg til å fortsette driften mens pandemien medfører betydelige restriksjoner på produksjon og salg, må vi forholde oss til den økende konkurransen i batterisegmentet. I tillegg kan det forventes svake globale økonomiske forhold i 2020. For å takle disse utfordringene har vi satt i gang en rekke prosjekter for å øke effektiviteten og spare kostnader i selskapet. STIHL har allerede gjennomlevd en rekke kriser siden selskapet ble grunnlagt for mer enn 90 år siden. Jeg er overbevist om at vi også vil seire over denne verdensomspennende koronakrisen. Og jeg vil uttrykkelig takke våre ansatte for deres enorme engasjement, overholdelse av helt nødvendige sikkerhetstiltak for å unngå spredning av koronaviruset og fremragende samarbeid i konsernet", understreket Dr. Kandziora.

STIHL presenterer nye produkter for 2020

For første halvår har STIHL annonsert en rekke nye produkter innen batteri-, bensin- og digitalsegmentet.

  • Nye batteriprodukter for private og profesjonelle brukere
    I STIHL AK batterisystem for private hageeiere og semiprofesjonelle brukere tilbyr STIHL RLA 240 vertikalskjærer to funksjoner i ett og samme verktøy, takket være vertikalskjæringsvalsen og luftingsenheten. STIHL FSA 57 trimmeren har en svært støysvak klippekraft og kan utstyres med enten et klippehode med stillegående nylonline (AutoCut C 3-2) eller polymerkniver (PolyCut 3-2). Den behagelig stillegående, kraftige og samtidig prisgunstige STIHL BGA 57-blåsemaskinen lanseres på markedet til sommeren. Den gjør det mulig å rengjøre overflater i boligområder raskt og uanstrengt.
    Den allsidige STIHL HSA 26 busk- og gressaksen er et nytt tilskudd til STIHL AS batteridrevne kraftsystem for private brukere. Den er utstyrt med et tveegget buskskjærblad og et tolv centimeter bredt gresskjærblad, og er et ideelt verktøy for å holde busker og gress i form. Et annet verktøy i denne batteriserien er den innovative hagesaksen STIHL GTA 26, som ble lansert i fjor høst og har vært svært etterspurt siden da.
    Det batteridrevne STIHL AP-systemet, som først og fremst er utviklet for profesjonelle brukere i gartnerier, anleggsgartnerfirmaer og kommuner, omfatter nå også gressklipperen STIHL RMA 765 V med en klippebredde på 63 cm og blåserne STIHL BGA 86 (15 newton blåsekraft) og STIHL BGA 200 (21 newton).
    Det nye STIHL batteriladeskapet, som er utviklet i samarbeid med Kesseböhmer, gjør det mulig å lade opptil 20 STIHL batterier samtidig, også over natten. Et intelligent laststyringssystem sørger for at alle batteriene er klare til bruk neste dag.
  • Verdenspremiere i bensinsegmentet
    I det profesjonelle motorsagsegmentet leverer tredjegenerasjons STIHL MS 261 C-M med optimalisert motor og nytt skjærefäste 20 prosent mer skjæreytelse og gjør det med redusert totalvekt. Den har vært tilgjengelig siden begynnelsen av april 2020. En verdensnyhet i samme segment er STIHL MS 400 C-M. Det er den første motorsagen noensinne med magnesiumstempel. Bruken av dette lette materialet i kombinasjon med en gjennomgående lett konstruksjon har resultert i et eksepsjonelt godt effekt/vekt-forhold, på under 1,5 kilo per kW. Samtidig tillater den nye komponenten et maksimalt turtall på 14 000 o/min. Profesjonelle brukere i skogbruket vil sette pris på den ekstra ytelsen dette gir, spesielt ved kvisting. STIHL MS 400 C-M skal lanseres på det tyske markedet høsten 2020, men den har allerede fått mye skryt. "Som en anerkjennelse av den innovative teknologien til magnesiumstempelet - som produseres i STIHLs eget pressstøperi i Weinsheim (Eifel) - ble STIHL tildelt førsteprisen av Europäische Forschungsgemeinschaft Magnesium e.V. (EFM) og International Magnesium Association (IMA) i kategorien magnesiumkomponenter i pressstøpekonkurransene på Euroguss 2020-messen," sier Dr. Kandziora sa med glede.
  • Ny tilkoblet app i det digitale produktsegmentet
    STIHLs tilkoblede app for profesjonelle brukere er ny i det digitale produktsegmentet. Den vil snart være tilgjengelig og gir en rask og kortfattet oversikt over data om elektroverktøyene, kommende vedlikeholdsdatoer samt siste kjente plassering av elektroverktøyene. I tillegg kan brukeren se hvilke elektroverktøy som befinner seg i umiddelbar nærhet.

STIHL Brand Shop med ny kolleksjon

Precis i tide til utendørssesongen starter, er den nye kolleksjonen nå tilgjengelig i STIHLs online Brand Shop på www.stihl-markenshop.de. Kunder og fans av merket vil finne alt som varmer hjertene til ekte STIHL-entusiaster - fra eksklusivt designede tekstiler og tilbehør til treleker og historiske modeller og fanartikler. Populariteten til dette konseptet demonstreres blant annet av det faktum at den universelle oppbevaringsboksen "Contra Lightning" mottok Promotional Gift Award 2020 i kategorien spesialdesign.

STIHL TIMBERSPORTS® WM 2020 i Gøteborg

Tømmerhuggeridretten er også berørt av de nåværende tiltakene for å undertrykke koronaviruset. Av denne grunn er alle de planlagte arrangementene i STIHL TIMBERSPORTS® Extreme Sport Series frem til slutten av juni - inkludert World Trophy i Wien i slutten av mai - offisielt avlyst. Avhengig av hvordan situasjonen utvikler seg, vil en beslutning om resten av den internasjonale sesongen bli tatt på en veloverveid og ansvarlig måte. Dette gjelder også VM i Sverige, som arrangeres i begynnelsen av november.

Pressekontakten din

Du kan også være interessert i