Waiblingen, 26.04.2022 | Pressemelding fra selskapet
STIHL-konsernet oppnådde en rekordomsetning på 5,06 milliarder euro i regnskapsåret 2021. Dette tilsvarer en økning på 10,4 prosent fra året før. Hvis man ser bort fra valutaeffekter, ville omsetningen ha økt med 12,3 prosent. Konsernet, hvis morselskap har hovedkontor i Waiblingen (Tyskland), genererte 90 prosent av inntektene sine utenfor Tyskland. "2021 overgikk forventningene våre. Vi oppnådde ikke bare en salgs- og produksjonsrekord, men for første gang i selskapets 96-årige historie passerte vi 5 milliarder euro i omsetning - til tross for enormt utfordrende rammebetingelser", understreket STIHLs styreleder Michael Traub på selskapets pressekonferanse om regnskapet 26. april 2022. Selv om verdensomspennende forstyrrelser i forsyningskjeden og alvorlig material-, kapasitets- og personalmangel gjorde markedsforsyningen betydelig vanskeligere, var STIHL i stand til å fortsette å produsere med høy kapasitet gjennom forutseende planlegging, og dermed forsyne kundene med STIHL-produkter i best mulig grad. "De nye rekordene vi oppnådde for omsetning, salg og produksjon i 2021, er et bevis på den enestående teamprestasjonen og det enorme engasjementet og fleksibiliteten som arbeidsstokken vår har vist. De har oppnådd det umulige", forklarer konsernstyrelederen. Konsernets antall ansatte økte også til et rekordhøyt nivå. Per 31. desember 2021 hadde STIHL-konsernet 20 094 ansatte på verdensbasis, noe som tilsvarer en vekst på 10,4 prosent fra året før.
Hage- og gjør-det-selv-trenden - der kunder som tilbringer mer tid i hjemmet og hagen, ønsker å gjøre områdene sine til "oaser av velvære" og kjøper hageprodukter av høy kvalitet for å gjøre dette - fortsatte i 2021. Mange kunder, særlig i Vest-Europa og Nord-Amerika, har oppdaget nye muligheter for utforming av grøntområdene sine. Derfor var det spesielt stor etterspørsel etter førsteklasses, brukervennlige produkter som bidrar ytterligere til trivselsfaktoren i folks hjem og hager. Utallige produktinnovasjoner og gunstige værforhold bidro til å styrke salget også andre steder i verden. Også nettsalget opplevde en betydelig vekst. Etterspørselen etter både forbrukerprodukter og profesjonelle produkter økte i alle regioner. Totalt sett fortsatte trenden mot batteridrevet elektroverktøy i fjor. Dette gjelder særlig forbrukersegmentet i vestlige industriland. Etterspørselen etter batteridrevet verktøy med høy ytelse økte imidlertid også blant profesjonelle brukere. Samtidig var etterspørselen etter STIHLs bensindrevne produkter fortsatt høy, og salget i dette segmentet økte også i forhold til året før. "Disse tallene illustrerer at kundene våre fortsatt anser begge drivverkstypene som relevante. "Derfor vil vi fortsette å investere mye i det fremtidsrettede batteridrevne segmentet og utvide produktporteføljen vår uten å gå på akkord med bensinproduktene våre, sier Traub.
I mange markeder ville STIHL ha kunnet selge enda mer elektroverktøy hvis de globale forsyningskjedene hadde vært intakte. Produksjonen ved alle lokasjoner rundt om i verden gikk for fullt for å møte den sterke globale etterspørselen. Styrelederen i STIHLs konsernledelse understreket: "Vi gjør alt som står i vår makt for å sikre at kundene våre fortsetter å få levert produktene våre på best mulig måte. Det er imidlertid ikke mulig å forutsi produkttilgjengeligheten på en pålitelig måte i lys av dagens hendelser. Problemer forårsaket av eksisterende spenninger i leverandørkjedene vil bare bli ytterligere forverret av krigen i Ukraina."
STIHL-konsernet investerte totalt 331 millioner euro i 2021, 16,9 prosent mer enn året før. Av dette beløpet var 91,8 prosent knyttet til internasjonale produksjonsselskaper. "Virkningene av koronapandemien har nok en gang vist hvor viktig det er med fleksible og robuste produksjons- og logistikkjeder. I 2021 foretok vi uplanlagte investeringer på flere hundre millioner euro i våre globale produksjonsanlegg for anskaffelse av ytterligere maskiner og systemer for å gjøre det internasjonale STIHL-produksjonsnettverket enda mer responsivt fremover og for å møte den vedvarende høye globale etterspørselen etter produkter", kommenterte STIHLs styreleder. De største investeringene var i sylinderproduksjon i Brasil, produksjon av tredelt stang i USA, kjedeproduksjon i Sveits og produksjon av veivaksler og plast i Tyskland. Produksjonen foregikk 24 timer i døgnet på flere anlegg.
I det tyske markedet oppnådde STIHL en økning i enhetssalg og omsetning i 2021. Etterspørselen var høy blant profesjonelle brukere innen skogbruk, bygg og anlegg, hagebruk og landskapsarkitektur, og det samme var etterspørselen blant privatkunder. Den vedvarende trenden med å tilbringe mer tid hjemme og investere i vedlikehold av hus og hage bidro til dette. STIHLs nettbutikk hadde også en økning i det tyske markedet. Det siste året har den sterke etterspørselen etter produkter blitt møtt av vedvarende vanskeligheter i forsyningssituasjonen, som ble ytterligere forsterket i første kvartal i år på grunn av den geopolitiske situasjonen. Som et resultat ble både STIHL-forhandlere og kunder tvunget til å vente - i noen tilfeller i betydelig tid - på bestilte produkter.
ANDREAS STIHL AG & Co. KG, det tyske morselskapet, kunne fortsette sin vekstkurs i 2021 og oppnådde en rekordomsetning på 1,59 milliarder euro. Dette tilsvarer en omsetningsvekst på 15,2 prosent sammenlignet med året før. Antall ansatte økte med 9,2 prosent fra året før, til 5 748 per 31. desember 2021. Av disse jobbet 4094 i Waiblingen, 427 i Fellbach, 254 i Ludwigsburg, 896 i Weinsheim og 77 i Wiechs am Randen.
Midt under koronapandemien satte STIHL en viktig kurs ved å inngå en avtale om å sikre arbeidsplasser og drift (BuS-Vertrag) frem til 2025. Med denne avtalen garanterer den familieeide bedriften de ansatte i morselskapet fortsatt ansettelse, samt økonomisk støtte til grunn- og videreutdanning og videre kvalifisering. Avtalen omfatter også investeringer på 200 millioner euro i bygninger og maskiner. Styreleder Michael Traub understreket dette: "STIHL er for tiden midt i en transformasjon fra å være et mekanisk ingeniørfirma til å bli et mekatronikk- og programvarespesialistfirma. "Avtalen om å sikre arbeidsplasser og drift er et viktig grunnlag for at vi skal kunne forme og realisere endring og innovasjon de neste årene. For å sikre at STIHL kan spille en aktiv rolle i denne transformasjonen, fortsetter selskapet også å investere i IT-infrastrukturen som er konsentrert i morselskapet, samt i forskning og utvikling. Selskapet arbeider intensivt med fremtidsrettede forretningsområder som batterier, elektronikk, robotteknologi, kunstig intelligens og e-handel. Morselskapet STIHL lyser for tiden ut mer enn 200 ledige stillinger til dette formålet. Blant kandidatene som søkes er eksperter innen elektroteknikk, robotikk, programvareteknikk, mekatronikk, innebygde systemer og informasjonsteknologi.
- Hos STIHL er det menneskene som står i fokus, understreker Michael Traub. "Dette gjelder også for produktutviklingen vår, som vi konsekvent tilpasser til kundenes krav. Derfor er jeg glad for å se at vi siden starten av 2022 har lansert så mange nye produkter som gjør det enklere for folk å jobbe i og med naturen." Flere produktnyheter vil bli lansert i nær fremtid.
Det batteridrevne STIHL AP-systemet for profesjonelle, som allerede omfatter et dusin ulike bruksområder og over 30 elektroverktøy, har blitt utvidet med flere produkter.
Det batteridrevne STIHL AK-systemet, som er utviklet for private og semiprofesjonelle brukere, har blitt utvidet med enda et nytt verktøy i tillegg til de 12 som allerede er inkludert. Med en total lengde på 280 centimeter kan STIHL HTA 50 batteridrevet stangsaks, som vil være tilgjengelig fra mai 2022, brukes til å utføre vedlikehold på pryd- og frukttrær mens den står fast på bakken. Den leveres som standard med det samme STIHL 1/4" PM3 sagkjedet som gjør STIHLs stangsager for profesjonelle så enestående; sammen med en høytytende, stillegående motor gir elektroverktøyet rask fremdrift i arbeidet og et rent skjæremønster. Avhengig av tresort kan greiner med en diameter på opptil 25 centimeter kappes med presisjon.
StiHL AS batteridrevne kraftsystem har fått et nytt produkt i tillegg til de to eksisterende bestselgerne - hagesaksen STIHL GTA 26 og busksaksen STIHL HSA 26 - i form av den nye STIHL SEA 20 batteridrevne håndholdte støvsugeren. Denne praktiske maskinen er en av de kraftigste håndholdte støvsugerne i 10,8 V-klassen. Den er perfekt for rengjøring av små områder takket være den imponerende sugekraften og det omfattende utvalget av standardutstyr.
STIHL presenterer også flere produkter i det bensindrevne segmentet:
Den nye STIHL COLLECTION er nå tilgjengelig i Brand Shop, akkurat i tide til starten av utendørssesongen 2022. Avslappet passform, funksjonell design og jordnære, naturlige farger - som bomullsjakker inspirert av workwear-trenden og kule T-skjorter for både store og små - er kjennetegnene ved den nye kolleksjonen. Neste generasjon får også valuta for pengene: Den nye lekemotorsagen med utseende og følelse av den innovative STIHL MS 500i gjengir på en leken måte alle funksjonene til den voksne motorsagen, fra det bevegelige, utskiftbare kjedet og LED-displayet til det nye sverddesignet.
Etter at konkurransekalenderen ble sporet av på grunn av pandemien i 2020, og at 2021 bare delvis var tilbake til normalen, vil høydepunktene i sportshogst i 2022 endelig finne sted foran store folkemengder igjen, med World Trophy, det individuelle mesterskapet og lagmesterskapet. World Trophy vil innlede den internasjonale sesongen 28. mai 2022 på Rathausplatz i hjertet av Wien, Østerrike; rookie-VM vil finne sted en dag tidligere. Sesongens siste arrangement arrangeres 28. og 29. oktober 2022 i Göteborg i Sverige, der det for første gang på to år arrangeres et verdensmesterskap for lag med over 100 utøvere. Andre internasjonale turneringer i 2022 inkluderer European Trophy i Frankrike og European Nations Cup i Sveits.