Waiblingen, 23.04.2024 | Pressemelding fra selskapet
Last ned pressemelding:
Last ned faktaark for regnskapsåret 2023:
Last ned ytterligere produktinformasjon:
Last ned bilder av pressemeldingen:
Caption Image 1: STIHLs administrerende direktør Michael Traub:"STIHL er på god vei til å ta en ledende posisjon innen batterisegmentet."
Tekst Bilde 2: STIHL utvider kontinuerlig sin batteriportefølje og presenterer den nye STIHL TSA 300 batteridrevne kappemaskinen, en kraftig modell for allsidige bruksområder.
Tekst Bilde 2: STIHLs finansielle pressekonferanse 2024 (fra venstre): Martin Schwarz (styremedlem for produksjon og materialer), Anke Kleinschmit (styremedlem for forskning og utvikling), Dr. Michael Prochaska (styremedlem med ansvar for personal og juridiske spørsmål), Michael Traub (styreleder), Sarah Gewert (styremedlem med ansvar for markedsføring og salg), Ingrid Jägering (styremedlem med ansvar for økonomi) og Dr. Stefan Caspari (Head of Corporate Communications and Public Relations)
Tekstbilde 2: Michael Traub, styreleder i STIHL, på den finansielle pressekonferansen 2024.
Tekst Bilde 5: På pressekonferansen for 2024 presenterte STIHLs administrerende direktør Michael Traub den nye TSA 300, som for tiden er den kraftigste batteridrevne kappmaskinen i STIHLs produktportefølje.
STIHL-konsernet, en ledende produsent av motorsager og elektroutstyr for utendørs bruk, fortsatte å gjennomføre sin batteristrategi med suksess i regnskapsåret 2023. Den internasjonalt aktive familiebedriften klarte å øke andelen av salget fra batteridrevne verktøy til 24 prosent - en økning fra 20 prosent året før. Resultatet er at nesten hvert fjerde STIHL-produkt som selges, er batteridrevet. Michael Traub, styreleder i STIHL, sier: "STIHL er på god vei til å ta en ledende posisjon i batterisegmentet. Kundene våre vet at de kan stole på den høye kvaliteten på produktene og servicen vår." Samtidig har det siste regnskapsåret vært preget av en rekke utfordringer. Etter flere år med spesielt sterk vekst under koronapandemien er hele bransjen nå inne i en konsolideringsfase. STIHL-konsernets omsetning endte på 5,3 milliarder euro i regnskapsåret 2023 (foregående år: 5,5 milliarder euro). Til tross for en liten nedgang på 4,1 prosent sammenlignet med året før, var omsetningen fortsatt på et betydelig høyere nivå enn før koronapandemien. Negative valutakurseffekter påvirket også omsetningen. Uten valutakurseffekter ville nedgangen i omsetningen bare ha vært på 1,1 prosent. Antall ansatte på verdensbasis falt med 3,6 prosent til 19 805 per 31. desember 2023 (året før): 20 552)
- Etter tre år med ekstremt sterk vekst ble vi konfrontert med en fallende etterspørsel i 2023, forklarer Traub. "Denne fasen, som vi opplevde på grunn av koronapandemien, er over. Nedstengninger og reiserestriksjoner hadde ført til en kokongeffekt. Vedlikehold av hus og hage var svært populært, og mange forbrukere investerte i nye verktøy. Høy inflasjon og stigende renter har nå lagt en demper på forbrukernes humør. I tillegg har forhandlere og detaljister mye lager som de nå må selge unna først."
Globalt varierte utviklingen fra region til region i 2023. Markedene i korte trekk:
Batterisegmentet fortsetter å vokse
Mens salget av bensindrevne produkter gikk betydelig ned, vokste batteri- og iMow-virksomheten oppløftende. Særlig i Vest-Europa og Nord-Amerika spiller batteridriften allerede en viktig rolle, og den vil få enda større betydning i årene fremover. STIHL har som mål å øke andelen av salget fra batteridrevne produkter til minst 35 prosent innen 2027, med et mål på 80 prosent innen 2035. Utvidelsen av STIHLs batteridrevne produkt- og serviceportefølje er i full gang, både når det gjelder det håndholdte produktsortimentet og introduksjonen av nye produkter på hjul. I januar 2024 lanserte STIHL for eksempel den første batteridrevne zero-turn-gressklipperen - en batteridrevet gressklipper med zero-turn-teknologi - på sitt største og viktigste marked, USA. Tretti nye batteridrevne produkter skal etter planen komme på markedet over hele verden bare i løpet av de neste to årene.
STIHL er godt posisjonert for fremtiden
- STIHL har vokst med over 30 prosent siden 2019, sier Traub. "Akkurat nå er vi på vei mot en normalisering av veksten. Uavhengig av dette fortsetter vi å forfølge vår langsiktige strategi om å oppnå dobbelt teknologisk lederskap: å lede an i den bærekraftige transformasjonen innen både batteri- og bensindrevne verktøysegmenter. Utskiftingen av bensindrevne produkter med batteridrevne produkter går raskt fremover. Dette krever vår fulle kraft til transformasjon, som vi nærmer oss fra en styrkeposisjon. Samtidig bekrefter denne trenden at vi er på rett vei. Vi fortsetter å fokusere investeringene våre på fremtidens batteriteknologi, og vi er sikre på at vi kommer til å nå våre ambisiøse vekstplaner."
En ny fabrikk i Oradea i Romania, der batteridrevne verktøy skal produseres, vil starte opp i 2025. Det første spadetaket ble tatt i slutten av mars 2024. Fra midten av 2024 vil også batteridrevne verktøy bli produsert ved grunnleggerselskapets anlegg i Waiblingen. For 2025 hadde selskapet kunngjort at det også ville begynne å produsere EC-motorer for profesjonelle batteridrevne produkter ved hovedkontoret i Tyskland for å øke produksjonsdybden for batteridrevne verktøy ytterligere.
Stark egenkapitalandel muliggjør strategiske investeringer
Med en høy egenkapitalandel på 65,9 prosent (forrige år): 61,9 prosent) og en solid balansestruktur, fortsatte konsernet å finansiere viktige strategiske investeringer internt i 2023. Med rundt 432 millioner euro ble det investert mer i ny teknologi og det internasjonale produksjons- og salgsnettverket enn i 2022 (404 millioner euro). Investeringene oversteg nok en gang nivået på avskrivningene. Som Traub forklarer: "Vi planlegger ytterligere vekst på mellomlang og lang sikt, spesielt innen batterisektoren. Med vår langsiktige investeringsstrategi forbereder vi vårt globale produksjons- og produksjonsnettverk på den økte etterspørselen etter batterier."
De viktigste tiltakene var:
STIHL-grunnleggerselskapet ser synkende salg
Det tyske grunnleggerselskapet, ANDREAS STIHL AG & Co. KG, genererte en omsetning på 1,6 milliarder euro i 2023 (året før: 1,8 milliarder euro), noe som tilsvarer en nedgang på 11,4 prosent. Antall ansatte ved de tyske lokasjonene økte svakt med 1 prosent i forhold til året før, til 6 003 medarbeidere per 31. desember 2023, hvorav 4 268 jobbet i Waiblingen, 254 i Ludwigsburg, 494 i Fellbach, 904 i Weinsheim og 83 i Wiechs am Randen. STIHL Vertriebszentrale AG & Co. KG i Dieburg hadde 323 ansatte.
Investeringene økte betydelig i forhold til året før og beløp seg til rundt 163 millioner euro (året før: 136 millioner euro). En stor del av denne summen kan tilskrives bygninger og byggeprosjekter, inkludert det nye bedriftsmuseet, STIHL Brand World i Waiblingen, som åpnet i 2023. Museet gir liv til selskapets og varemerkets nesten 100 år lange historie. Et spesielt høydepunkt i utstillingen er en omfattende kunnskapsplattform med tittelen "Forest Fascination". STIHL Brand World er åpen for allmennheten i helgene. Det ble også investert i nye maskiner og utstyr, blant annet en ny hydraulisk spesialpresse til 3 millioner euro med et spesialtilpasset transportsystem som vil muliggjøre en mer fleksibel produksjon i Waiblingen.
STIHL er fortsatt optimistisk
Som en uavhengig familieeid bedrift er STIHL i stand til å planlegge og handle langsiktig til tross for de nåværende utfordringene. Traub er forsiktig optimistisk med tanke på inneværende år: "Under de nåværende forholdene håper vi på en svak vekst i andre halvdel av 2024." Fokuset fortsetter å være på generell utvidelse og fornyelse av STIHLs produktportefølje, både for privat og profesjonell bruk. Det er spesielt viktig å utvikle ladeløsninger med høy ytelse for batteridrevne produkter, særlig i det profesjonelle segmentet. Det vil gjøre det enklere for folk å bruke batteridrevne verktøy uten avbrudd gjennom hele dagen, og å arbeide i og med naturen. STIHL fortsetter også å investere i IoT-egenskapene til produktene og tilbehøret, i utvidelsen av de globale salgskanalene med nye e-handelsløsninger og i å utvide det globale nettverket av spesialforhandlere. Sist, men ikke minst, spiller også utviklingen av spesialprodukter for fremvoksende markeder en viktig rolle for bedre å kunne utnytte markedspotensialet der.
STIHLs produktinnovasjoner for profesjonelle brukere og forbrukere
Batteridrevet utendørs motorredskap har blitt uunnværlig og er allerede en del av arbeidshverdagen for mange profesjonelle innen hagebruk og landskapsarkitektur, både i offentlig og privat sektor. Teknologiske fremskritt gjør imidlertid at de nå også kan brukes på steder der det tidligere nesten utelukkende ble brukt bensindrevne redskaper, for eksempel på byggeplasser.
Prett i tide til starten av hagesesongen 2024 gjør STIHL seg klar til å lansere nye produkter fra AS og AK batteridrevne kraftsystemer for forbrukere:
Mennesker som elsker å bruke tid på hagearbeid og naturopplevelser, trenger riktig utstyr, både når det gjelder verktøy og klær. Derfor tilbyr STIHL brand shop mange nye funksjonelle og stilige klesplagg i unisex-design som kan brukes i hagen eller på utflukter utendørs, så vel som i urbane omgivelser. Med utgangspunkt i STIHLs merkevarefarge går nyanser og toner fra knalloransje til rust gjennom hele kolleksjonen. Det finnes også nyheter i leketøysortimentet, som det spesielle TIMBERSPORTS®-settet fra PLAYMOBIL, sammen med klassikere som leketøysmotorsagen med utseende og følelse av STIHL MS 500i. At STIHLs lekemotorsag er i en klasse for seg, bekreftes også av TÜV Rheinland, som på vegne av STIHL har gjennomført en sammenlignende test med produkter fra andre produsenter og gitt den toppkarakteren 1,9.
Nye STIHL TIMBERSPORTS®-høydepunkter
Sesongen 2023 ble avsluttet med STIHL TIMBERSPORTS® World Championships i Stuttgart som et spesielt høydepunkt. Denne entusiasmen og ånden vil fortsette i 2024, med arrangementer som World Trophy og Rookie World Championship i Milano, Italia (25. mai), og VM i Toulouse, Frankrike (8.-9. november), som allerede står på programmet. European Trophy (29. september) i Bellinzona i Sveits, for eksempel, blir ikke mindre spennende enn noen annen internasjonal TIMBERSPORTS®-konkurranse i 2024.