Waiblingen, 23.04.2024 | Pressemelding fra selskapet

STIHL øker andelen av det totale salget fra batteriprodukter

  • Salgsandelen fra batteriprodukter vokser til 24 prosent i 2023
  • Midlertidig markedskonsolidering: Svak økonomi og geopolitiske forhold bremser omsetnings- og salgsutviklingen

 

STIHL-konsernet, en ledende produsent av motorsager og elektroutstyr for utendørs bruk, fortsatte å gjennomføre sin batteristrategi med suksess i regnskapsåret 2023. Den internasjonalt aktive familiebedriften klarte å øke andelen av salget fra batteridrevne verktøy til 24 prosent - en økning fra 20 prosent året før. Resultatet er at nesten hvert fjerde STIHL-produkt som selges, er batteridrevet. Michael Traub, styreleder i STIHL, sier: "STIHL er på god vei til å ta en ledende posisjon i batterisegmentet. Kundene våre vet at de kan stole på den høye kvaliteten på produktene og servicen vår." Samtidig har det siste regnskapsåret vært preget av en rekke utfordringer. Etter flere år med spesielt sterk vekst under koronapandemien er hele bransjen nå inne i en konsolideringsfase. STIHL-konsernets omsetning endte på 5,3 milliarder euro i regnskapsåret 2023 (foregående år: 5,5 milliarder euro). Til tross for en liten nedgang på 4,1 prosent sammenlignet med året før, var omsetningen fortsatt på et betydelig høyere nivå enn før koronapandemien. Negative valutakurseffekter påvirket også omsetningen. Uten valutakurseffekter ville nedgangen i omsetningen bare ha vært på 1,1 prosent. Antall ansatte på verdensbasis falt med 3,6 prosent til 19 805 per 31. desember 2023 (året før): 20 552)

- Etter tre år med ekstremt sterk vekst ble vi konfrontert med en fallende etterspørsel i 2023, forklarer Traub. "Denne fasen, som vi opplevde på grunn av koronapandemien, er over. Nedstengninger og reiserestriksjoner hadde ført til en kokongeffekt. Vedlikehold av hus og hage var svært populært, og mange forbrukere investerte i nye verktøy. Høy inflasjon og stigende renter har nå lagt en demper på forbrukernes humør. I tillegg har forhandlere og detaljister mye lager som de nå må selge unna først."

Globalt varierte utviklingen fra region til region i 2023. Markedene i korte trekk:

  • USA er STIHLs største enkeltmarked, og står for rundt en tredjedel av omsetningen. På grunn av værforholdene ble ikke vårsesongen noe av. Canada ble rammet av massive skogbranner og oversvømmelser. Som et resultat av dette var salget i Nord-Amerika betydelig lavere enn året før. Samtidig lyktes STIHL med å utvide forhandlernettverket og øke markedsandelen for batteridrevne produkter i Nord-Amerika.
  • I Latin-Amerika fikk forbrukerklimaet en klar nedtur på grunn av høy inflasjon, politisk ustabilitet, en forverret sikkerhetssituasjon og manglende innkjøpsinsentiver fra myndighetene. Salgsfremmende tiltak muliggjorde likevel en liten salgsvekst i enkelte land, spesielt i Brasil.
  • Sentraleuropa opplevde en lang og våt vår som gikk over i en tørr forsommer, noe som bremset etterspørselen etter STIHLs utendørsutstyr som gressklippere. På hjemmemarkedet i Tyskland, der STIHL genererer rundt 10 prosent av sin globale omsetning, opplevde selskapet en betydelig nedgang i salget. I likhet med det globale markedet ble det tyske markedet i 2023 påvirket av inflasjon, renteutvikling, høye energipriser og tilbakeholdenhet blant forbrukerne. Vest-Europa som helhet gikk også tilbake i forhold til året før, og det samme gjorde Øst-Europa. STIHL har helt sluttet å levere til Russland.
  • Salget i Asia lå bare litt under fjorårets nivå, mens Oseania hadde en større nedgang.
  • Afrika har derimot hatt en god utvikling med en økning i salget, spesielt i Sør-Afrika. Veksten på det afrikanske kontinentet understreker potensialet i disse fremvoksende markedene, som STIHL har til hensikt å utnytte kontinuerlig. Som et resultat av dette brukte selskapet 2023 til å etablere to nye markedsføringsselskaper i Marokko og Kamerun for å utvide tilstedeværelsen i de lovende regionene i Nord- og Sentral-Afrika.

Batterisegmentet fortsetter å vokse

Mens salget av bensindrevne produkter gikk betydelig ned, vokste batteri- og iMow-virksomheten oppløftende. Særlig i Vest-Europa og Nord-Amerika spiller batteridriften allerede en viktig rolle, og den vil få enda større betydning i årene fremover. STIHL har som mål å øke andelen av salget fra batteridrevne produkter til minst 35 prosent innen 2027, med et mål på 80 prosent innen 2035. Utvidelsen av STIHLs batteridrevne produkt- og serviceportefølje er i full gang, både når det gjelder det håndholdte produktsortimentet og introduksjonen av nye produkter på hjul. I januar 2024 lanserte STIHL for eksempel den første batteridrevne zero-turn-gressklipperen - en batteridrevet gressklipper med zero-turn-teknologi - på sitt største og viktigste marked, USA. Tretti nye batteridrevne produkter skal etter planen komme på markedet over hele verden bare i løpet av de neste to årene.

STIHL er godt posisjonert for fremtiden

- STIHL har vokst med over 30 prosent siden 2019, sier Traub. "Akkurat nå er vi på vei mot en normalisering av veksten. Uavhengig av dette fortsetter vi å forfølge vår langsiktige strategi om å oppnå dobbelt teknologisk lederskap: å lede an i den bærekraftige transformasjonen innen både batteri- og bensindrevne verktøysegmenter. Utskiftingen av bensindrevne produkter med batteridrevne produkter går raskt fremover. Dette krever vår fulle kraft til transformasjon, som vi nærmer oss fra en styrkeposisjon. Samtidig bekrefter denne trenden at vi er på rett vei. Vi fortsetter å fokusere investeringene våre på fremtidens batteriteknologi, og vi er sikre på at vi kommer til å nå våre ambisiøse vekstplaner."

En ny fabrikk i Oradea i Romania, der batteridrevne verktøy skal produseres, vil starte opp i 2025. Det første spadetaket ble tatt i slutten av mars 2024. Fra midten av 2024 vil også batteridrevne verktøy bli produsert ved grunnleggerselskapets anlegg i Waiblingen. For 2025 hadde selskapet kunngjort at det også ville begynne å produsere EC-motorer for profesjonelle batteridrevne produkter ved hovedkontoret i Tyskland for å øke produksjonsdybden for batteridrevne verktøy ytterligere.

Stark egenkapitalandel muliggjør strategiske investeringer

Med en høy egenkapitalandel på 65,9 prosent (forrige år): 61,9 prosent) og en solid balansestruktur, fortsatte konsernet å finansiere viktige strategiske investeringer internt i 2023. Med rundt 432 millioner euro ble det investert mer i ny teknologi og det internasjonale produksjons- og salgsnettverket enn i 2022 (404 millioner euro). Investeringene oversteg nok en gang nivået på avskrivningene. Som Traub forklarer: "Vi planlegger ytterligere vekst på mellomlang og lang sikt, spesielt innen batterisektoren. Med vår langsiktige investeringsstrategi forbereder vi vårt globale produksjons- og produksjonsnettverk på den økte etterspørselen etter batterier."

De viktigste tiltakene var:

  • STIHL Inc. i USA konverterte 7 800 kvadratmeter til produksjon av batteridrevne verktøy. Rundt 13 millioner amerikanske dollar ble investert i å utvide produksjonen av STIHLs batteridrevne sager, løvblåsere, beskjæringssakser, trimmere og kantskjærere, og i å lansere produksjonen av ytterligere ti batteridrevne produkter. STIHL Inc. doblet også APs produksjonskapasitet for batteripakker i 2023.
  • I 2023 markerte produksjonen av STIHL FSA 30 starten på produksjon av batteridrevne produkter i Qingdao i Kina. Produksjonslinjene ved STIHLs produksjonsanlegg i Asia har produsert den batteridrevne STIHL ryddesagen siden oktober 2023.
  • STIHL Tirol i Østerrike, STIHLs kompetansesenter for bakkestøttet utendørsutstyr, har økt automatiseringsgraden i produksjonen med tre nye monteringslinjer for batteriprodukter.
  • ZAMA på Filippinene har investert rundt 14.6 millioner euro i en ny bygning på 11 500 kvadratmeter for å muliggjøre ytterligere vekst i nye produktsegmenter som ledningsnett, tekniske tekstiler og elektromekaniske injeksjonssystemer.
  • STIHL Brasil investerer i utvidelsen av salgsstrukturen med to nye distribusjonssentre i Jundiaí i den sørøstlige regionen, samt i Benevides i den nordlige regionen.
  • STIHL Hellas styrker sin tilstedeværelse i Sør-Europa med en ny filial på Kypros. Siden mars 2023 har de sentralt beliggende lokalene i hovedstaden Nicosia huset salgsetasjer, en konseptbutikk og et verksted for inspeksjon og service.

STIHL-grunnleggerselskapet ser synkende salg

Det tyske grunnleggerselskapet, ANDREAS STIHL AG & Co. KG, genererte en omsetning på 1,6 milliarder euro i 2023 (året før: 1,8 milliarder euro), noe som tilsvarer en nedgang på 11,4 prosent. Antall ansatte ved de tyske lokasjonene økte svakt med 1 prosent i forhold til året før, til 6 003 medarbeidere per 31. desember 2023, hvorav 4 268 jobbet i Waiblingen, 254 i Ludwigsburg, 494 i Fellbach, 904 i Weinsheim og 83 i Wiechs am Randen. STIHL Vertriebszentrale AG & Co. KG i Dieburg hadde 323 ansatte.

Investeringene økte betydelig i forhold til året før og beløp seg til rundt 163 millioner euro (året før: 136 millioner euro). En stor del av denne summen kan tilskrives bygninger og byggeprosjekter, inkludert det nye bedriftsmuseet, STIHL Brand World i Waiblingen, som åpnet i 2023. Museet gir liv til selskapets og varemerkets nesten 100 år lange historie. Et spesielt høydepunkt i utstillingen er en omfattende kunnskapsplattform med tittelen "Forest Fascination". STIHL Brand World er åpen for allmennheten i helgene. Det ble også investert i nye maskiner og utstyr, blant annet en ny hydraulisk spesialpresse til 3 millioner euro med et spesialtilpasset transportsystem som vil muliggjøre en mer fleksibel produksjon i Waiblingen. 

STIHL er fortsatt optimistisk

Som en uavhengig familieeid bedrift er STIHL i stand til å planlegge og handle langsiktig til tross for de nåværende utfordringene. Traub er forsiktig optimistisk med tanke på inneværende år: "Under de nåværende forholdene håper vi på en svak vekst i andre halvdel av 2024." Fokuset fortsetter å være på generell utvidelse og fornyelse av STIHLs produktportefølje, både for privat og profesjonell bruk. Det er spesielt viktig å utvikle ladeløsninger med høy ytelse for batteridrevne produkter, særlig i det profesjonelle segmentet. Det vil gjøre det enklere for folk å bruke batteridrevne verktøy uten avbrudd gjennom hele dagen, og å arbeide i og med naturen. STIHL fortsetter også å investere i IoT-egenskapene til produktene og tilbehøret, i utvidelsen av de globale salgskanalene med nye e-handelsløsninger og i å utvide det globale nettverket av spesialforhandlere. Sist, men ikke minst, spiller også utviklingen av spesialprodukter for fremvoksende markeder en viktig rolle for bedre å kunne utnytte markedspotensialet der.

STIHLs produktinnovasjoner for profesjonelle brukere og forbrukere

Batteridrevet utendørs motorredskap har blitt uunnværlig og er allerede en del av arbeidshverdagen for mange profesjonelle innen hagebruk og landskapsarkitektur, både i offentlig og privat sektor. Teknologiske fremskritt gjør imidlertid at de nå også kan brukes på steder der det tidligere nesten utelukkende ble brukt bensindrevne redskaper, for eksempel på byggeplasser.

  • De batteridrevne zero-turn-gressklipperne i RZA 700-serien har vært tilgjengelige på det amerikanske markedet siden januar 2024. Med en lang batteritid på opptil åtte timer er de designet for kommersiell bruk hele dagen. Selv store områder kan klippes effektivt og uten å måtte lades opp mellom hver gang. Den konstante knivhastigheten muliggjør også et presist skjæremønster. Med sin robuste og ergonomiske design gjør de arbeidshverdagen enklere for profesjonelle kunder.
  • I AP-batterisystemet utvider STIHL sin portefølje av kappemaskiner med STIHL TSA 300: Den kraftfulleste batteridrevne kappmaskinen i STIHLs sortiment overbeviser brukerne med presis kapping, minimal vibrasjon og optimal balanse med lav vekt. Med en maksimal klippedybde på 110 millimeter er den spesielt godt egnet for hagebruk og landskapsarbeid - og den kan slås på med et tastetrykk, slik at du slipper tidkrevende oppstart. Takket være den nye strømlaminatteknologien gir AP 500 S-batteriet nok energi til opptil 20 minutters drift. I tillegg til kappeskiven som leveres som standard, er det to kappeskiver tilgjengelig som tilbehør. Et diamantskjæreblad imponerer med sin hastighet og opptil 20 prosent høyere skjæreytelse. For arbeid i støysensitive områder, for eksempel boligområder, finnes det også et støyredusert kappeskive som ikke bare skåner naboens ører, men også brukerens.
  • Støtte for utfordringer i store høyder er også tilgjengelig: Med STIHL HTA 160, den for tiden kraftigste batteridrevne stangsaksen i STIHLs sortiment, kan fagfolk innen trepleie, frukthageeiere og offentlig ansatte i jord- og skogbruk nå grener og død ved i store høyder fra en sikker posisjon på bakken og fjerne dem på en ren måte. Selv dårlige værforhold er ikke noe problem takket være det IPX4-sertifiserte batteriet AP 300 S.
  • STIHL connected tilbyr den rette digitale løsningen for å sikre at utstyret alltid er klart til bruk. Den fullstendig reviderte, skybaserte systemløsningen gir profesjonelle brukere en detaljert oversikt over alle relevante verktøydata, som batterilevetid og kommende vedlikehold, for effektiv utstyrsstyring, optimalisert kapasitetsutnyttelse og mindre nedetid.

Prett i tide til starten av hagesesongen 2024 gjør STIHL seg klar til å lansere nye produkter fra AS og AK batteridrevne kraftsystemer for forbrukere:

  • En motor, mange bruksområder - det er hva den batteridrevne KombiMotor STIHL KMA 80 R handler om.
    Hurtigkoblingen gjør det mulig å koble ulike Kombi-redskaper til motorenheten for et bredt spekter av hagearbeid, fra rydding av stier og jorder eller jordløsning og gressklipping, til hekk- og treklipping. Totalt 13 verktøy er tilgjengelige. I stedet for å bekymre seg for flere stykker utstyr, trenger brukerne bare å stuve vekk ett aggregat og de redskapene som brukes når arbeidet er ferdig.
  • Den batteridrevne hagesaksen GTA 26 har blitt en integrert del av STIHLs sortiment av utendørs motorredskaper og har nå blitt utvidet til å dekke et bredere spekter av bruksområder: Selv høyere grener eller vanskelig tilgjengelige steder kan nås komfortabelt og trygt fra bakken med den 1,5 meter lange forlengelsen. Hagesaksen kan raskt og uten verktøy konverteres til å arbeide både nær bakken og i trehøyde.

Mennesker som elsker å bruke tid på hagearbeid og naturopplevelser, trenger riktig utstyr, både når det gjelder verktøy og klær. Derfor tilbyr STIHL brand shop mange nye funksjonelle og stilige klesplagg i unisex-design som kan brukes i hagen eller på utflukter utendørs, så vel som i urbane omgivelser. Med utgangspunkt i STIHLs merkevarefarge går nyanser og toner fra knalloransje til rust gjennom hele kolleksjonen. Det finnes også nyheter i leketøysortimentet, som det spesielle TIMBERSPORTS®-settet fra PLAYMOBIL, sammen med klassikere som leketøysmotorsagen med utseende og følelse av STIHL MS 500i. At STIHLs lekemotorsag er i en klasse for seg, bekreftes også av TÜV Rheinland, som på vegne av STIHL har gjennomført en sammenlignende test med produkter fra andre produsenter og gitt den toppkarakteren 1,9.

Nye STIHL TIMBERSPORTS®-høydepunkter

Sesongen 2023 ble avsluttet med STIHL TIMBERSPORTS® World Championships i Stuttgart som et spesielt høydepunkt. Denne entusiasmen og ånden vil fortsette i 2024, med arrangementer som World Trophy og Rookie World Championship i Milano, Italia (25. mai), og VM i Toulouse, Frankrike (8.-9. november), som allerede står på programmet. European Trophy (29. september) i Bellinzona i Sveits, for eksempel, blir ikke mindre spennende enn noen annen internasjonal TIMBERSPORTS®-konkurranse i 2024.

Pressekontakt

du kan også være interessert i dette