India. Tankene vandrer fra duftende krydder og fargerike sarier til Himalayas tinder og kysten av Det indiske hav. Med sitt stadig mer mekaniserte landbruk er det et spennende marked som for tiden er i rask utvikling og vekst. Vi møter Parind Prabhudesai, administrerende direktør for STIHLs salgsselskap i India, og snakker med ham om hjemlandet.

India er et land preget av mangfold og åndelighet. Fra fjellkjedene i Himalaya i nord til den langstrakte kystlinjen i sør har India ulike topografier, jordsmonnskulturer og typer jordbruk. Landbruket dominerer her - det indiske folket har tross alt alltid vært kjent som dyktige agronomer og handelsfolk. Med mer enn 1,3 milliarder innbyggere er det verdens mest folkerike land etter Kina, og mer enn 50 % av innbyggerne jobber i landbruket eller en av de relaterte sektorene. Småbønder og grensebønder eier mindre enn to hektar jord, og utgjør 86,2 prosent av det totale antallet. Det høye antallet potensielle arbeidstakere betyr at lønnskostnadene er lave, noe som i sin tur bremser utviklingen i denne viktige økonomiske sektoren med stort potensial. Det er først i nyere tid at mekaniseringen i landbruket virkelig har gjort sitt inntog.

Parind Prabhudesai

- Med sin varierte topografi byr India på mange muligheter for våre fokusområder skogbruk, landbruk, hagebruk og landskapsarkitektur, forklarer Parind Prabhudesai, administrerende direktør i STIHL India. I motsetning til i Tyskland, USA eller Skandinavia, må han og teamet hans forholde seg til den utfordringen at rundt en tredjedel av den indiske befolkningen lever under fattigdomsgrensen. Den tilhørende lave kjøpekraften fører til en høy etterspørsel etter rimelige produkter. STIHL oppfyller akkurat dette kravet med for eksempel STIHL FS 230 ryddesag og STIHL MS 180 motorsag. STIHL MH 710 jordfreser er ny på markedet. Det indiske markedet kjennetegnes også av motorredskaper for dyrking og innhøsting av te, samt en etterspørsel etter kombinasjonsverktøy som dekker det sesongmessige behovet for ulike redskaper. Statlige subsidier gjør det mulig for småbønder å kjøpe disse verktøyene, forklarer Parind Prabhudesai.

18031_STIHL_Geschaeftsbericht_2019_0031.jpg

Parind Prabhudesai har vært administrerende direktør for salgsselskapet ANDREAS STIHL Pvt Ltd. i India, med base i Pune, siden 2014. Stedet er i vekst - akkurat som markedet i India. Det finnes i dag mer enn 1 600 STIHL utsalgssteder over hele landet.

Brandede produkter er etterspurt: Deres robusthet, holdbarhet og gode arbeidsresultater taler for seg selv. I tillegg subsidierer myndighetene kun spesifiserte produkter, som vanligvis er av høyere kvalitet: "Målet er å sikre at alle bønder er utstyrt med riktig mekanisering for å støtte deres levebrød og bidra til den samlede økonomien."

Takket være en kombinasjon av forbedret teknologi og økende mekanisering, nye vanningsmuligheter og en prispolitikk som støttes av myndighetene, opplever det indiske landbruket nå en tilfredsstillende vekst. STIHL India følger bransjen nøye og er involvert i spesielle kampanjer rettet mot bønder. "Denne tiden er veldig spennende og veldig viktig for oss, sier Parind Prabhudesai. For ham er den endringen som den indiske landbruksindustrien nå opplever, nærmest en revolusjon: En dyptgripende endring i bøndenes leve- og arbeidsvilkår

.

STIHL støtter utviklingen av det indiske landbruket med sine elektroverktøy.
Parind Prabhudesai
Parind Prabhudesai, Administrerende direktør for STIHL India

StiHL India handler derfor ikke bare om å selge produkter, men også om å utdanne potensielle nye kunder. De bør se og forstå den merverdien og støtten som maskiner og tekniske hjelpemidler kan gi. Derfor er STIHL India nå aktiv i hele landet. Med det spesialdesignede "Parivartan Yatra"-roadshowet (på engelsk "The transformation journey") besøker STIHL-forhandlerne også avsidesliggende områder og forklarer produktbruken ved hjelp av videoer, demonstrerer verktøyene i felten og søker direkte utveksling av kunnskap og ideer med bøndene. "I tillegg bidrar samarbeidet med ulike landbrukskooperativer til at vi kan inspirere en større gruppe mennesker til å engasjere seg i dette temaet. Men også sosiale medier, internett og TV, sponsing av populære idrettslag og spesialombygde varebiler brukes i markedsføringsøyemed.

18033_STIHL_Geschaeftsbericht_2019_0032.jpg

Freser - som STIHL MH 710 - er populære blant indiske bønder. Innkjøp av merkevarer har nylig blitt subsidiert av staten. Dette gjør det også lettere for småskalabønder å kjøpe dem og drive økonomisk.

Vi kjenner bøndene, dyrkingsforholdene og hvilket utstyr de trenger. Det er vår fordel.
PARIND PRABHUDESAI
Parind Prabhudesai, Administrerende direktør for STIHL India
18016_STIHL_Geschaeftsbericht_2019_0024.jpg

I tillegg til ris er hvete det viktigste næringsmiddelet som dyrkes i India. Landet er også en av verdens største produsenter av sukkerrør, te og bomull. Krydder er også et av de viktigste landbruksproduktene.

Rush in Jodhpur market- India

India is colorful. Det ser du i de praktfulle sariene - og i det indiske kjøkkenet. Spekteret av smaker og farger spenner fra amchur, et lysegult pulver laget av tørket grønn mango, til brune kanelstenger.

STIHL India har hatt base i Pune siden 2006. Byen i vest, ikke mer enn 150 kilometer fra Mumbai, er kjent for sine utdanningsinstitusjoner og IT-parker, og er hjemsted for mer enn 220 tyske selskaper. I 2019 startet byggearbeidene i Pune for å flytte inn i en ny, toppmoderne bygning. Denne investeringen skal bidra til å lære opp salgspartnere og spesialforhandlere over hele landet, og til å nå kundene enda mer effektivt og målrettet. Det finnes også tre regionale kontorer og ytterligere lagerkapasitet i Delhi, Kolkata og Bengaluru, slik at STIHL-produkter kan tilbys i hele landet. I tillegg vil det være tilknyttede opplæringsfasiliteter der spesialforhandlere kan få passende opplæring og direkte kontakt med kundene. I tillegg til bygg- og anleggsutvikling har Parind Prabhudesai alltid vært svært interessert i markedsundersøkelser for å bygge opp så mye kunnskap som mulig om kundenes behov. Ulike studier brukes til å støtte produktlanseringer, identifisere utviklingspotensial og utvide salgsnettverket: "Vi kjenner bøndene, dyrkingsforholdene og hvilket utstyr de trenger. Det er vår fordel."

STIHL utnytter denne fordelen i hele produksjonsnettverket. Utviklingen skjer ved hovedkontoret i Tyskland, med kunnskap om bøndenes spesifikke behov og etterspørselen etter kostnadseffektive, robuste elektroverktøy av høy kvalitet. Resultatet er en rekke produkter som er spesielt utviklet for å møte behovene til nyindustrialiserte land. Elektroverktøyene er prisbevisste og robuste, de kan også enkelt repareres av eieren og har mange bruksmuligheter. Produkter som STIHL FS 230 ryddesag og STIHL BC 230 kultivator er utviklet med en dyp forståelse for hele det asiatiske markedet, og produseres hos STIHL China i Qingdao og eksporteres derfra. "Vi har overbevist kundene i India med denne porteføljen, som er bygget på hele STIHL-konsernets ekspertise."

1 | 4
DET INTERNASJONALE STIHL-PRODUKSJONSNETTVERKET
01
02
03
04
DET INTERNASJONALE STIHL-PRODUKSJONSNETTVERKET

TYSKLAND
UTVIKLING
av nyindustrialiserte markedsprodukter i Waiblingen.

KINA
PRODUKSJON
av spesialverktøy som STIHL FS 230 ryddesag eller STIHL BC 230 kultivator i Qingdao hos STIHL Kina.

ASIA
LEVERING til hele det asiatiske markedet.

INDIA
DISTRIBUSJON
gjennom distribusjonssenteret i Pune og ytterligere tre lagre i Delhi, Kolkata og Bengaluru, samt 1625 utsalgssteder.

Du kan også være interessert i