STIHLs styremedlem Martin Schwarz: Intervju om globalisering

"Vi er avhengige av en globalisert økonomi, både når det gjelder salg og innkjøp."
Martin Schwarz, STIHL Executive Board
Martin Schwarz, STIHLs styremedlem for produksjon og materialadministrasjon

Familieselskapet STIHL, med hovedkontor i Waiblingen i Tyskland, er en global aktør som utvikler, produserer og selger elektroverktøy for skogbruk, landbruk, hage- og landskapsvedlikehold. En diskusjon med Martin Schwarz, styremedlem for produksjon og materialstyring siden januar 2020, om risikominimering i vanskelige tider.

Mr. Schwarz, mange komponenter i STIHL-produkter produseres internt. Hvorfor er det slik?

Martin Schwarz: Den er basert på selskapets opprinnelse: Vi utvikler banebrytende teknologi. Vår egen produksjon gjør at vi kan skreddersy kjernekomponenter til våre behov uten kompromisser, og det har vi gjort i lang tid. Vår gruppe av selskaper har vokst i over 50 år, og startet med etableringen av et magnesiumtrykkstøperi i Eifel-regionen i 1971. Vi produserer nå komponentene våre i sju land over hele verden. Men selv med en vertikal integrasjon på mer enn 50 % kjøper vi selvfølgelig inn deler og dyrker dype, langsiktige og samarbeidsorienterte leverandørrelasjoner.

Ble eller blir de globale leverandørkjedene påvirket av pandemi- eller krigsrelaterte problemer?

Det var betydelige problemer med internasjonal transport, og disse effektene vedvarer. Derfor investerer vi både i produksjonsnettverket vårt og i leverandørene våre, slik at vi kan forkorte interne og eksterne forsyningskjeder. Den russiske angrepskrigen mot Ukraina, som vi fordømmer på det sterkeste, har påvirket oss på to måter: Vi måtte transportere de ansatte i salgsselskapet vårt i Kiev i sikkerhet, sammen med familiene deres. Vi har også samarbeidet med våre ukrainske leverandører av kabelnett og gummideler for å redusere risikoen for mennesker og for forsyningssvikt, for eksempel ved å sette i drift tilfluktsrom på nytt. En del av produksjonen er flyttet til andre land eller tatt inn i vår egen produksjon.

Hvilke konsekvenser har situasjonen for deres produksjonsutvikling?

Vi er avhengige av en globalisert økonomi for både salg og innkjøp. Likevel må vi redusere risikoen. Vi reduserer for eksempel den interne delestrømmen ved å produsere plastdeler i både USA og Tyskland. Der dette ikke er fornuftig av teknologiske og kostnadsmessige årsaker, slik tilfellet er med sylinderproduksjonen i Brasil, forsøker vi å kompensere for risikoen ved å bygge opp bufferlagre. STIHLs solide kapitalstruktur hjelper oss med å gjøre dette. I tillegg er vi i dialog med leverandørene om hvilke deler av den interkontinentale kjeden vi kan inkludere i vår egen produksjon eller sette ut til leverandører.

Hvordan tar dere de nødvendige beslutningene i en anspent global og økonomisk situasjon?

Hittil nå har forretningsbeslutningene våre først og fremst vært styrt av kvalitet og nedstrømskostnader. Nå er robuste leverandørkjeder og bærekraft et tilleggshensyn som tillegges større vekt enn tidligere. Vi utvider beslutningskriteriene og innlemmer svært ulike perspektiver i selskapet. Dette er en komplisert tilnærming, men den fører til de riktige beslutningene, noe som også betyr at vi må ta risiko. Dagens situasjon kan i hovedsak visualiseres som stråler som konvergerer når de passerer gjennom et forstørrelsesglass: Det er en ensidig avhengighet av enkelte forsyningskilder, noe som virkelig understreker betydningen av en risikoreduksjonsstrategi på politisk nivå. Vår avhengighet av russisk gass, halvledere fra Taiwan og sjeldne jordarter fra Kina kan bare reduseres innenfor det europeiske nettverket eller i sammenheng med vestlige verdier og miljøer.

57681_Schwarz_HQ_P_2022-03-0001.jpg

Martin Schwarz har vært ansatt i STIHL AG siden 2012, og har tidligere jobbet i bilindustrien. Siden 1. januar 2020 har han som styremedlem for produksjon og materialadministrasjon hatt ansvar for produksjonsanlegg i Tyskland, Østerrike, Sveits, USA, Brasil, Kina og Filippinene. STIHL ble grunnlagt i 1926 og selger i dag sine produkter i over 160 land verden over.

Intervjuet med Martin Schwarz ble publisert i oktober 2022 i kundemagasinet LuPe som utgis av ledelses- og personalkonsulentfirmaet Liebich & Partner.

Du kan også være interessert i