STIHL har tilbudt verdens kraftigste serieproduserte motorsag i over 30 år, i form av STIHL MS 880. Så kom utslippsstandarden EU 5, og det betydde at kravene til sagen måtte endres: Det var behov for en ny drivlinje. Utviklere og ingeniører fra mer enn 25 avdelinger hos STIHL satte i gang med arbeidet. Resultatet er en profesjonell motorsag som er uten sidestykke på verdensbasis: STIHL MS 881.
Det første skrittet i prosjektet var en nøyaktig inventering: Hvilke komponenter kan beholdes? Hvilke må tilpasses eller erstattes helt? Testing med redusert omfang belyste mørke flekker. Men det stoppet ikke der. Utformingen av den nye saga bød på utfordringer for alle involverte: Mange av de serieproduserte komponentene, som håndtak, deksel og filterdeksel, manglet 3D-modeller, og spesialverktøyene for produksjon av plastdelene fantes også bare i form av gamle 2D-blekktegninger.
"Fordi utformingen av de gamle verktøyene ofte ikke var helt kjent, måtte vi produsere nye CAD-modeller for enkelte deler. Det var en uvanlig utfordring for oss alle å lage de tilsvarende 3D-datapostene basert på tusjtegninger", forklarer Daniel Martin, Design and Project Management. Men det harde arbeidet lønte seg: De første konseptprototypene var allerede innenfor målområdet når det gjaldt ytelse og utslippsverdier. Ting kan begynne å bevege seg. Etter to år med utvikling og grundig testing ble maskinen lansert på markedet i september 2020.
Takket være den nye designen er STIHL MS 881 ikke bare den kraftigste motorsagen i verden, den er også den eneste i sin ytelsesklasse som oppfyller kravene i den gjeldende EU-utslippsstandarden. Dette er noe fagfolk er spesielt fornøyde med, ettersom maskinen ofte brukes på mobile sagbruk og til hogst av tykt tømmer. Felix Mohr, Series Launch Planning, husker at samarbeidet mellom alle involverte hos STIHL også var fantastisk: "Det var bare mulig å gjennomføre et prosjekt som dette på så kort tid fordi vi alltid støttet hverandre og løste vanskelige oppgaver sammen."
Motorsagen kan bare oppfylle de strenge kravene i den europeiske EU5-utslippsstandarden ved hjelp av en avansert drivlinje med stratifisert rensingssystem. Både stempelet og sylinderen på STIHL MS 880 måtte skiftes ut for å gjøre dette mulig. "I tillegg til drivverket har vi også optimalisert mange andre komponenter som har forbedret ytelsen og håndteringen av STIHL MS 881 ytterligere. Dette arbeidet betydde at vår perle av et produkt viste seg å fungere i verdensomspennende tester fra dag én", forklarer dr. Ricardo Hojczyk, Testing Coordination. Derfor leveres STIHL MS 881 med hele 50 nye komponenter.
Utviklingsteamet for motorsag MS 881 består av (fra venstre): Daniel Martin, design- og prosjektledelse; Igor Baschlykov, produktsjef; Daniel Diepolder, utvikling av funksjonell motordesign og Dr. Ricardo Hojczyk, Testing Coordination.
Men det gjaldt ikke bare STIHLs anlegg i Waiblingen. MS 881 er et resultat av et tett internasjonalt samarbeid.
| Site | Oppgave |
| Tyskland Fabrikk 1 (Waiblingen) | Produksjon av veivaksel og forbindelsesstang |
| Tyskland Fabrikk 2 (Waiblingen) | Utvikling, koordinering, produksjon, plastsenter, forhåndsmontering |
| Tyskland Fabrikk 3 (Tengen) | Produksjon av håndtak |
| Tyskland Fabrikk 4 (Weinsheim) | Produksjon av håndtak | Tyskland Fabrikk 4 (Weinsheim) | Produksjon av pressstøpte deler |
| Tyskland Fabrikk 6 (Waiblingen) | Sluttmontering, forhåndsmontering, planlegging, kvalitetssikring |
| Tyskland Fabrikk 7 (Ludwigsburg) | Pakking |
| Tyskland Anlegg 8 (Fellbach) | Produktstyring, kontroll |
| Brasil (São Leopoldo) | Sylinderproduksjon |
| Montering av oljepumper |