Tro mot dette mottoet er applikasjonsgjennomgangen for motorsager blitt tilpasset i Functional Development for å oppfylle kravene til begge drivteknologiene.

Det som historisk sett ble påbegynt med bensinsager for lenge siden - nemlig testing under reelle forhold i skogen med teamet fra Development - har de siste årene blitt overført til batteridrevne sager.

De batteridrevne sagene gjennomgår en kritisk undersøkelse i form av en applikasjonsgjennomgang.

BATTERIER UNDER MIKROSKOPET
Prosjektgruppen tester også en rekke lignende grunnleggende betingelser og krav for batteridrevne sager. For eksempel brukes ulike batteripakker som energikilder i stedet for ulike typer drivstoff. Den overlegne sagopplevelsen som forventes av STIHL, må oppnås med både den anbefalte batteripakken og det minste akseptable batteriet.

Mens den høye tilførte varmeenergien i forbrenningsmotoren påvirker motoren og drivstoffet, er det i batteridrevne motorsager selve batteriet som når sin belastningsgrense ved høy effekt og dermed en høy utladningsstrøm. Hvordan endrer den batteridrevne sagen seg under kalde eller varme forhold, eller til og med i tilfelle et overopphetet batteri? Har maskinen god akselerasjon i alle situasjoner, hva er maksimal hastighet, og hvor lenge holder batteriet under ekstrem belastning? Elektronikken om bord påvirkes også av temperatur, økende tilsmussing i løpet av levetiden og andre miljøforhold.

Gjennomgang av søknaden
De batteridrevne sagene gjennomgår en kritisk gjennomgang i applikasjonsgjennomgangen, og alle aspekter som er viktige for fremtidige kunder, blir testet.

FORSKJELLIG TESTING
"Kundene ønsker naturligvis å jobbe profesjonelt og på høyeste nivå med begge variantene - forbrenningssagen og den batteridrevne sagen. For å oppnå dette må applikasjonstestene tilpasses deretter. Forskjellen ligger tross alt i detaljene. En batteridrevet sag har for eksempel ikke forgasser, drivstofftank, sylinder eller stempel som skal fungere optimalt sammen i symbiose. Når det er sagt, må ulike forhold som svært kompleks elektronikk, ulike batterier, omfattende programvare og elektriske komponenter som brytere og HMI-er gjennomgås fra kundens perspektiv", sier Michael Dietenberger (2/CUT), som er Group Manager i området Forestry & Construction Functional Development.

For å få til dette må teamet - som vanligvis består av avdelingslederne for Function Tommy Roitsch (2/CEU) eller Isgard Sabelberg (2/CEY), den respektive konsernledelsen, Michael Dietenberger (2/CUT), ekspertene fra Testing, Design, System Development Coordination og Claus Kübler (2/CUT-kc), ansvarlig arrangør og operatør for alle applikasjonsgjennomganger av Functional Development - tilbringer en halv dag sammen i skogen og utarbeider et definert spørreskjema på slutten av dagen som, sammen med de live-dokumenterte resultatene fra alle maskiner fra hver applikasjon, fører til en detaljert tilbakemelding.

Verktøytest

EXPERIENCE PRODUCTS IN ACTION
I en debriefing diskuteres de visualiserte resultatene, og de resulterende arbeidspakkene for de neste ukene defineres og prioriteres. På denne måten bidrar gjennomgangen til at prosjektene blir mer effektive, samtidig som den gir en høy grad av åpenhet i og for prosjektet. "I tillegg til teambuilding er en annen positiv effekt å kunne oppleve produktet live og i bruk - vi arbeider jo vanligvis med individuelle maskinkomponenter", sier Claus Kübler (D2/CUT-kc).

Du kan også være interessert i