Det beste fra to verdener

I en testkabin i D2 i Waiblingen testet de to utviklerne både batteridrevne og bensindrevne produkter.
I en testkabin i D2 i Waiblingen testet de to utviklerne både batteridrevne og bensindrevne produkter.

Hybridutvikling hos STIHL: Dette betyr at utviklerne samtidig befinner seg i den trådløse og den bensindrevne verdenen. Dette er en tilnærming som vil bli stadig viktigere i årene som kommer, på grunn av den uunngåelige teknologiske utviklingen i retning av batteridrevne elektroverktøy. For å utnytte STIHLs berømte innovasjonskraft og fortsette å ligge i forkant når det gjelder batteridrevne produkter, jobber stadig flere medarbeidere med utvikling i begge drivverksområdene. Hvordan er det å leve mellom to verdener? Max Ryssel (2/CYC) og Stefan Kaats (2/CYF-ka) gir et innblikk.

I en verden i stadig endring blir det stadig viktigere å kunne tilpasse seg nye situasjoner raskt - og slik er det også hos STIHL. I sitt daglige arbeid er medarbeiderne i Development vant til å reagere fleksibelt og raskt på en rekke ulike omstendigheter, slik at prosjektene blir fullført på en sikker måte og til rett tid. "Hybrid utvikling" betyr akkurat det: Rask tilpasning til det skiftende prosjektlandskapet og til den teknologiske trenden mot trådløse enheter. Jochen Eichner (2/CRF), som selv arbeider med utvikling innen både batteridrevet og forbrenningsmotorsegmentet, sier: "Dette er en fordel både for sluttkundene, som vet at kvalitetskravene de stiller til STIHLs elektroverktøy, oppnås gjennom samlet kompetanse, og for medarbeiderne selv, som kan utvide sin erfaringsbakgrunn ved å arbeide med utvikling av batteridrevet elektroverktøy." Mange utviklere jobber allerede i begge verdener. Dette gjør STIHL i stand til å reagere fleksibelt på eksterne miljøpåvirkninger og interne strategiske beslutninger.

Med et bredt spekter av videreutdanningstiltak støtter selskapet de ansattes inntreden i utviklingen av batteridrevet verktøy - blant annet i samarbeid med Esslingen University of Applied Sciences.

Max Ryssel (2/CYC) og Stefan Kaats (2/CYF-ka) forteller om sine erfaringer fra livet i den batteridrevne og forbrenningsmotorbaserte verdenen.

Max Ryssel (2/CYC) har jobbet med funksjonsutvikling hos STIHL i ti år.

På hvilke områder kan utviklingen av trådløse produkter dra nytte av bensindrevne teknologier?

STEFAN KAATS: I forbrenningsmotorsektoren har STIHL flere tiår med ekspertise på hvordan produkter introduseres på markedet. I tillegg er kravene og arbeidsmetodene knyttet til våre bensindrevne produkter svært godt kjent og forstått. Det er nettopp dette som gir et godt grunnlag for design av høykvalitets forbrukerprodukter og profesjonelle produkter i den batteridrevne sektoren.

Hva er de viktigste forskjellene mellom trådløs utvikling og utvikling med forbrenningsmotor?

MAX RYSSEL: Selvfølgelig, det grunnleggende om drivverksteknologi og de tilhørende kravene og forholdene. Systempåvirkninger og tekniske krysseffekter er betydelig mer uttalt i forbrenningsmotorer. Hvis jeg endrer noe på motoren, kan det for eksempel påvirke støyutslippene eller ha ytterligere effekter på hele systemet. Komponenter i det totale systemet kan skilles tydeligere fra hverandre i batteridrevne elektroverktøy. Dette gjør det også enklere å bruke de samme komponentene i ulike produkter, noe som i noen tilfeller kan forkorte utviklingstiden for trådløse produkter betydelig.

Hvilke ressurser er nyttige for en som ønsker å jobbe i den trådløse verdenen?

MAX RYSSEL: Da jeg begynte, hadde jeg god erfaring med prosjektledelse, kunnskap om elektroverktøy og applikasjonsteknologi samt et personlig nettverk som ga meg et godt grunnlag. Jeg kunne også gjenbruke min eksisterende fagkunnskap på enkelte oppgaveområder. I tillegg bidro STIHLs interne kurs "Elektroteknikk for ingeniører", som ble utviklet i samarbeid med Esslingen University of Applied Sciences, til at jeg kom inn i en verden av batteridrevne elektroverktøy. Selv om det selvsagt ikke kan erstatte et helt studium i elektroteknikk.

Hva er utfordringene når man går over til trådløs produktutvikling?

STEFAN KAATS: Den største utfordringen når man først kommer inn i dette feltet, er å bygge opp teknologispesifikk kunnskap. Det trådløse produktet har åpenbart betydelig flere elektroniske komponenter og færre mekaniske overføringselementer. De tekniske kravene er også forskjellige, for eksempel når det gjelder miljøpåvirkning. Det gjør det både utfordrende og givende. I tillegg til å gå inn i et nytt teknologisk felt, hadde det også skjedd en omstrukturering av utviklingsorganisasjonen, og vi hadde behov for å sette oss inn i de nye rammebetingelsene for utviklingsprosessen.

Stefan Kaats (2/CYF-ka) jobber med funksjonsutvikling av produkter for landskapsvedlikehold, der han kan bidra med kunnskap om begge drivteknologiene.

Hva er fordelene og ulempene med "hybrid utvikling"?

MAX RYSSEL: STIHL kan med fordel utnytte erfarne medarbeideres kompetanse i begge verdener, og på den måten reagere fleksibelt på prosjekt- og strategikrav. Kunnskapen og ideene utfyller hverandre i denne prosessen. Selv om hybridtilværelsen noen ganger betyr mindre teknologisk dybde i produktgruppene på grunn av det stadig bredere spekteret av oppgaver, kan du fortsatt posisjonere deg som en allrounder innen utvikling.

Hvordan klarer du å yte begge verdener rettferdighet?

STEFAN KAATS: For å jobbe på et høyt nivå innen begge fagområdene er det viktig å kontinuerlig jobbe med og lære av prosjekter som bruker begge teknologier, både batteridrevne og bensindrevne produkter. Her blir kompetanseoverføring mellom kolleger og tillit til prosjektets spesialister stadig viktigere.

Hvorfor er det viktig for deg å være aktiv i begge verdener?

STEFAN KAATS: Min personlige entusiasme for totakts forbrenningsmotorer er grunnen til at det er viktig for meg å fortsette å være en del av "bensinsuksesshistorien" i jobben min. Samtidig ser jeg også hybridrollen som en personlig mulighet til å videreutvikle meg selv og bli kjent med ny teknologi og nye måter å jobbe på. Når det gjelder batteridrevne produkter, er jeg spesielt fascinert av det faktum at man med bare noen få klikk kan skape en helt annen maskinoppførsel ved å endre verdiene i elektronikken - for eksempel via ytelseskurven, der man kan definere en høyere effekt selv ved lave hastigheter. Dette gjør maskinen svært kraftig selv ved lave hastigheter. Kombinasjonen gir meg muligheten til å ta på meg spennende og utfordrende oppgaver hver dag og til å utvikle meg personlig.

Du kan også være interessert i