Energistyring i skogbruket

I et pilotprosjekt i samarbeid med ForstBW testes STIHLs batteridrevne teknologi innen skogvedlikehold - med svært gode resultater så langt.

Hvor godt fungerer STIHLs batteridrevne teknologi innen profesjonelt skogvedlikehold? Dette er et spørsmål som ikke bare STIHL ofte stiller seg, men også de som bruker elektroverktøyene, i dette tilfellet Forst Baden-Württemberg - forkortet ForstBW - som forvalter delstatsskogen i Baden-Württemberg. Det første prinsippet: Det lønner seg å utvikle prosjekter på en målgruppeorientert måte direkte med dem som skal bruke dem.

Transportkjøretøyet med permanent installert ladeløsning
Prototype 2: Transportkjøretøyet med fastmontert ladeløsning gir plass til så mange individuelle batterier som mulig.

BATTERIER I SKOGSPLEIE
Et tverrfaglig team fra Pre-Development og Product Management har satt seg som mål å samarbeide med spesialister for å analysere STIHLs nåværende portefølje i forhold til skogpleieaktiviteter, med tanke på å identifisere fremtidig potensial. Og det hele skjer ikke på et blankt ark, men i et pilotprosjekt og i tett samarbeid med ForstBW og deres skogsarbeidere. Både STIHL og ForstBW er svært interessert i å få den batteridrevne teknologien inn i skogen. "Prosjektet fokuserer på de utfordringene som den batteridrevne verdenen byr på når det gjelder vedlikehold i skogbruket, sammenlignet med de vanlige forbrenningsmotorene. For inneværende skogspleiesesong ble to arbeidsgrupper i ulike ForstBW-skogdistrikter fullt utstyrt med prototyper av ladeinfrastruktur og en omfattende STIHL-portefølje av elektroverktøy. Utstyret, som for det meste består av STIHLs serieprodukter og noen få forserieverktøy, gir nok muligheter til effektivt å teste ulike ladescenarier og identifisere forskjeller i arbeidsprosesser under vedlikeholdsoppgaver når man bytter fra bensin til batteri - alltid i nær kontakt med de erfarne skogsarbeiderne i testoperasjonene", forklarer Michael Varga (2/CPA-va), som leder prosjektet fra STIHLs side.

TOK KONCEPTER SOM SKAPER STOR ENTUSIASME
Et av alternativene som følger med, er en tilhenger som gir mulighet til å lade batteriene mens man er på farten i løpet av arbeidsdagen. Den andre prototypen er en permanent installert løsning på det eksisterende ForstBW-transportkjøretøyet, som gjør det mulig å lade så mange individuelle batterier som mulig over natten på terminalpunktet, sentralt og fra én stikkontakt. Skogbrukets fagfolk, som tidligere bare har hatt erfaring med forbrenningsmotorer, har gitt gjennomgående entusiastiske tilbakemeldinger. En av hovedgrunnene er at den fysiske belastningen ved vedlikeholdsarbeid reduseres betydelig når man arbeider med batteridrevet elektroverktøy. Det er mulig for ForstBW å bruke den nåværende og svært avanserte STIHL-porteføljen for å takle vedlikeholdssesongen uten noen begrensning av tidligere etablerte arbeidsprosesser. Og ikke nok med det: I tillegg til de rapporterte fordelene som mindre støy, lavere vibrasjoner og ingen avgasser, er det ytterligere potensial for mer ergonomisk arbeid. Skogbruksproffene har utpekt STIHL MSA 220 og det nye batteridrevne vedlikeholdsverktøyet STIHL HTA 150 som favoritter når det gjelder vedlikehold av unge trær. Ved plantevernoppgaver blir den skånsomme bruken av HLA 135 K hekksaks med lang rekkevidde satt stor pris på, i stedet for STIHLs ryddesag med oppkutterblad som tidligere dominerte. De har også latt seg imponere av de ulike beltesystemene for transport av elektroverktøy, batterier og annet tilbehør. Det ligger et fremtidig potensial i å gi råd og støtte ved valg av riktig portefølje av elektroverktøy. I stedet for en universalsag (som oftest STIHL MS 261) som vanligvis må brukes til en rekke oppgaver, setter skogspesialister pris på å ha et bredt spekter av verktøy tilgjengelig som gjør det mulig for dem å håndtere de ulike aktivitetene innen skogvedlikehold på en individuell måte.

Mobil lading av batterier i løpet av arbeidsdagen.

NØKKELIG LÆRDOM
En første konklusjon kan trekkes midtveis i prosjektet: Antallet skogsområder som må vedlikeholdes i Tyskland, øker raskt på grunn av skader, og det samme gjør etterspørselen etter ergonomiske batteriløsninger for å utføre dette arbeidet. Med den rette kombinasjonen fra STIHLs nåværende portefølje av elektroverktøy og ladestasjoner kan skogsarbeidere klare vedlikeholdssesongen, som for det meste er i sommermånedene, helt batteridrevet og til og med med noen fordeler. Til syvende og sist er den avgjørende faktoren den rette kombinasjonen av energistyring og verktøystyring, fordi man er helt avhengig av den eksisterende infrastrukturen på skogbrukets støttepunkter - en faktor som varierer mye. Utfordringen ligger derfor i å tilpasse STIHLs portefølje til de individuelle forholdene på stedet. Praktisk testing viser at alt dette allerede kan implementeres raskt. Det er en vinnersituasjon på mange måter. Vårt felles prosjektfokus med ForstBW har så langt kun dreid seg om vedlikeholdsarbeid i sommermånedene. Etter hvert som testperioden med batteridrevne elektroverktøy i skogbruket avsluttes, går skogbruksoperatørene nå midlertidig tilbake til kraftige motorsager med forbrenningsmotor for vedhogst.

Du kan også være interessert i